ANGLO
AMERICAN
UNIVERSITY

SCHOOL OF
JOURNALISM

Vladimir Putin’s Media Coup:
A History of the President’s Image-Making

Karina Verigina

A thesis submitted to Anglo-American University

for the degree of Bachelor in Journalism and Communications

Spring 2017

Andrew Giarelli, Ph.D.



Declaration
I hereby declare that no portion of the work referred to in this thesis has been submitted in
support of an application for another degree, or qualification thereof, or for any other

university or institute of learning.

I declare that this thesis is my independent work. All sources and literature are cited and
included.

I also hereby acknowledge that my thesis will be made publicly available pursuant to Section
47b of Act No. 552/2005 Coll. and AAU’s internal regulations.

/ Karina Verigina



Acknowledgments

All my conscious life I have lived with Vladimir Putin as the president of my country,
even though it wasn’t my choice. The result of his 17-year-rule that strikes the eye of a young
Russian living abroad is how all Russians are identified with Putin’s regime and the
Kremlin’s official stance on major world events. However, people should not be defined by
the actions of their government, just as they shouldn't be defined by their nationality, race or
gender.

With this work I want to show that not everything you hear about Russia and its
citizens is true. Much of it is either PR generated, or is the result of a masterful government
propaganda. The goal of the last chapter is also to demonstrate that the new generation of

Russians, my generation, is ready to stand up and defend their rights.

I would like to thank everyone who helped me in writing this thesis: my adviser, my
mother and my beloved aunt Lyudmila Vasilievna, my best friend Lisa, and all people who

agreed to share their personal experiences and opinions with me.



Abstract
Vladimir Putin’s Media Coup: A History of the President’s Image-Making

Karina Verigina

Russian President Vladimir Putin has been in power since the turn of the century.
However, he still is a mystery to most. Some see him as ‘the greatest leader of our time’ and
Russia's last hope for the better future, while others consider Putin a ruthless dictator with no
moral sense, who restricts basic human freedoms in the country. Whereas it’s not my place to
say which of these assertions are true, there is little doubt that both of them are media
generated.

This article explores how Putin came to acquire his current public image, tracing its
changes throughout his career. Taking into account that everyone in the media industry knows
about Russian-state sponsored TV channel RT (Russia Today), widely discussed and
controversial, I chose to examine the Kremlin’s image-making tools that are less known in
the West.

From an unknown FSB officer with no political support, Putin quickly rose up the
ranks to become the leader of the country, and the Second Chechen War provided an excellent
opportunity for his image-makers to show his best qualities off during the pre-election period
in 2000. Once the president was enjoying public support in his country, the Kremlin’s next
move was to improve relations with NATO countries by hiring Western PR firms, Ketchum
and GPlus — an attempt that failed with Russia’s annexation of Crimea in 2014. Domestically,
Putin’s spin-doctors successfully utilise state television, internet trolls and mass celebrations,
which have almost a ritualistic role, to impregnate Russian citizens with the Kremlin’s ideas.
However, the recent months’ protests revealed a crack in the system: the Russian youth, who

are immune to Putin’s appeal and refuse to buy it anymore.



Table of Contents

Chapter 1: The Troll Factory
The Game of Lets Pretend
Protecting Putin
Guess Who?

Chapter 2: He Is There to Save Us All
Young, Loyal and Ambitious
The New Hope

Chapter 3: Courting the West

Chapter 4: In and Out of God’s Shadow
The Cult of Personality
“We Only Had One Ruler”

O N~ N

15
15
18
27
37
37
43



Verigina 1

Chapter 1: The Troll Factory
The Game of Let’s Pretend

On a cold winter morning in Saint Petersburg, Russia, “trolls” are strolling down the
snow-covered street lit by Christmas lights to a grey boxlike four-story building, known as
“the troll factory.” However, they bear no features of a typical, Hollywood-inspired troll:
thick, greenish skin, protruding jaw with two fangs, layers of fat and lack of intelligence.
Instead, these are young, attractive people in warm yet fashionable clothes, arriving by tram
and car, and noticeably speeding up to the “factory” as the clock approaches 9 a.m. — that’s
when their workday starts. One by one they enter the building through a glass door, greeted
by a frowning security officer ERELME AT Etn Verigina,
at a checkpoint, flip their ’
personalised swipe cards and :
hurry to get another portion
of tasks for the day.

Their primary job
consists of blogging and

writing comments on social

networking websites. Their
assignments vary from day to day, but always have one thing in common: issues and people
out of the Kremlin’s favour are criticised, while Russian President Vladimir Putin’s
government and its actions are praised. Trolls have no weekends and holidays, working
around the clock. Like a virus, they are all over the Russian internet, so-called Runet,
reaching as many blogging platforms as possible and using fake identities to deliver pro-

Kremlin ideas.



Verigina 2

“All of them have their own legends and writing habits, but their brains work almost
identically: they have identical turn of thoughts and very few arguments,” says Lyudmila
Savchuk, investigative journalist and former troll factory employee.

Housewives, businessmen, students, stay-at-home mothers and even foreigners
“practicing their Russian” — all with some interest in politics — are what trolls pretend to be
on the internet. In reality, all of them are crammed into one building on 55 Savushkina Street;
the majority have no political statement in mind, they only want to earn some money, said
Savchuk.

“On the first floor work YouTube commenters; on the second is the department of
control and some other administrative departments,” said Olga Maltseva, a former troll
factory employee, in an interview with the BBC. “On the third floor are bloggers, social
networks’ commenters and my former department of forums. On the fourth — departments,
working with foreign languages, and those who fill in internet bots’ social media accounts.”

As the internet gains popularity in Russia, with the potential to rival television, the
troll factory might become a vital part of the Kremlin’s persuasion machine. According to an
October 2016 survey by the Levada-Center, Russia's leading independent polling agency, 90
percent of Russians to some extent trust information delivered by major TV channels:
Channel One, Rossiya One and NTV. In 2015, it was 92 percent, and in 2012, before Russia’s
involvement in Ukrainian crisis, 90 percent. Meanwhile, trust in information found on the
internet is steadily growing among Russians. According to the same survey, in September
2016 labelled a "foreign agent" by the justice ministry, 73 percent of Russians find
information spread on the internet trustworthy to some extent; 69 percent in 2015, and 59

percent in 2012.


http://www.bbc.com/russian/features-37083188
http://www.levada.ru/2016/11/18/rossiyane-stali-menshe-doveryat-televideniyu/

Verigina 3

Kak poccusiHe oTHOoCATCA K TB M HHTepHeTy How Russians regard TV and the internet

% oT 06LYEro YHCNA ONPOLIEHHbIX Do you trust the information about the events in the

country spread through the main TV channels?
[HoBepseTe nu Bbl HHOPMaL KK 0 cOBLITHAX B CTPaHe, KOTOPas PAcNpOCTPaHAETCA MO OCHOBHbLIM KaHanam
TeneBuaeHuna?

¥ B nonHo# mepe B 3HauuTenoHoW mMepe Nuws otyactu  Entirely; Mostly: Partially;
[ CosepweHHo He goBepaio 3aTpyAHUNHCL OTBETUTD Don't trust at all: Have trouble answering
|9 l
- I "
- 138
i . A
[ - . 44
. (43
A 1 28 P 34
B '8 -— = 7 . 7
i L3 olt——] g - 4 o® -3
Centabpe 2012 Oxkmabpe 2015 Wione 2016 Owrabpe 2016

Do you trust the information about the events in the country spread on the internet?
HoBepsiete nu Bbl HHhopMaL KK 0 cobbITHAX B CTPaHe, KOTOPaA PacnpoCTPaHAETCA B HHTepHeTe?

¥l B nonHo# mepe B sHauuTennHoi mepe JNuwwe otyactu  Entirely: Mostly: Partially;
[l CosepwenHo He gosepsa 3aTpyAHUNHCL OTBETUTD Don't trust at all: Have trouble answering
] |5 = 16 b7 ' 8
1 124 - 13 . 127 - 29
30
- 132 -4 133 L 16
(] 6
. 8 . 9 B "
—11%
{35
. 124 - 123 18
Centnbpe 2012 Oxm6ps 2015 Wions 2016 Oxratpe 2016
............ September 2012 ... . Oclober2015 ... .July2016 .  October2016 .

Herounnk: fleBana-ueHTp

The trolls effectively utilise the rising trust in the internet, blogging, writing
comments on social media, and commenting under news stories by Russian and foreign
media. In March 2015, Radio Free Europe/Radio Liberty’s Russian Service obtained an
Excel document from December 2015, with a list of media outlets’ websites, where trolls had
to write comments. Among 40 entries was both state-funded and opposition media: Echo
Moskvy, Nezavisimaya Gazeta, Russia Today, Radio Svoboda and RIA Novosti.

Despite the rise of internet popularity in Russia, experts consider separation of the two


https://docs.google.com/file/d/0ByghjF4C91znSXZIa2NYUUs3bmc/edit?pli=1

Verigina 4

problems — troll factory and TV propaganda — as dangerous. “It can only vanish with war
propaganda, now constantly present in our lives,” says former troll factory employee
Savchuk. “We can’t look at trolls separately from television. And if anything can be done
about television [propaganda], then there is a way against the trolls, too. However, we can't

do anything yet.”

Protecting Putin

On Jan. 2, 2015, Lyudmila Savchuk set her foot in the troll factory on 55 Savushkina
Street for the first time. Invited by a friend for a “very important and classified job” she was
not fully aware of the short career paths awaiting her there. Only inside the realisation hit her:
she was in the “troll den.”

“They don't call themselves
trolls and are serious about the non-
disclosure agreement, even though in
reality it doesn't matter much,” she
told the Mulbabar project. “I realised
they were ‘Kremlinbots,’and I had a

unique chance to see their system

c a1 Lyudmila Savchuk with the troll
from the inside. tadtory swipelcard

Being an experienced journalist
and activist, Savchuk knew to delete all traces of protest activities from her social networks
before her job interview. It worked, after a few questions about her thoughts and feelings on

the Russian political situation and the fact that “Crimea was ours,” she was offered a job.


http://www.sguschenka.com/151126-troll
http://www.sguschenka.com/151126-troll

Verigina 5

Savchuk was placed in an elite department, where only former journalists with good
knowledge of Russian language worked.

She “inherited” a widely read blog on LiveJournal, popular in Russia social
networking service, of a fictional young man from Kiev, who criticised the Ukrainian
government and praised Russia. There were no fanatics in her department, and they could
choose to write some truly positive news from Russia. Other departments contained
"Hitlerjugend” [Hitler Youth], who liked to “wipe internet users off," she says.

“Trolls are a new, revolutionary phenomenon in our lives,” Savchuk says over the
phone from Pushkin, town near Saint Petersburg, where she lives. “They spread false
information, benefiting only one side, fuel hatred towards other nations and countries, and
create a feeling of helplessness in our society. They implant this idea in our minds,
‘Everything is bad, but we can’t do anything about it.””

Topics trolls cover, and the way they do so, are the same as of state-funded TV
channels. “Our ‘enemies,’” Savchuk recounts, stressing the quotation marks over the last
word, “the US, European Union, Ukraine, and any other country towards which Kremlin
shows a negative attitude at the moment. Moreover, mud is constantly thrown at the citizens
standing in opposition to the government.” The Russian military is another big topic. The
Ministry of Defence is often admired for its successful operations abroad, in Syria and
Ukraine, and Russian engineers for developing new breakthrough weaponry — not a far-cry
from the Soviet propaganda. “When I was there, two people were praised on a daily basis:
Vladimir Vladimirovich Putin [President of Russia] and Sergey Shoygu [Russian Minister of
Defence]. They still are, but Donald Trump is a new addition,” Savchuk says. “There are ten
long-standing topics they [trolls] work out everyday. However, force majeure happen, for

example, the assassination of Boris Nemtsov, and they have to react.”



Verigina 6

Boris Nemtsov, Russian opposition politician, was number one topic on the list of
“technical tasks” for the period from Feb. 28 to March 7, 2015, acquired by Radio Free
Europe/Radio Liberty’s Russian Service. Some trolls were assigned to “lead [the public] to
the conclusion that the assassination of the oppositioner [Boris] Nemtsov was not in any way
beneficial to the government — it was a provocation.” Others had to “implant an idea” of
Ukrainian politicians’ involvement in his death. In hundreds of posts and comments, the new
believes disseminated on the internet. On Feb. 28, 2015, the LiveJournal user cotedo, whose
troll status was proved in Novaya Gazeta’s investigation, echoed the first assignment in a post

titled “Boris Nemtsov: Opposition Sacrifices One of Their Own?” All

KntouyeBble cnosa:

facts point towards a provocation, he wrote, ending his text with a list Key words:
onnosuuus

opposition

of tags — the exact copy of those given to the trolls in the assignment opposition in Russia
nonmTUYecKas onmnosvums

political opposition

sheet earlier that day. Gopyc HemuoB

Boris Nemtsov

murder of Nemtsov

npoBoKauus

provocation

Tags: Onno3uynsi, 6opuc HEMLIOB, OrMNO3ULINSI B POCCUU, MMOJIUTUYECKAS OMNNo3nLIMs, NMPOBOKaLUus, youmncrso
HeMLoBa Tags: Opposition, Boris Nemtsov, opposition in Russia, political opposition, provocation, murder of Nemtsov

February 28th, 2015

Boris Nemtsov: Opposition Sacrifices One of Their Own?
BOPYC HEMIOB: OITITO3ULINSA )KEPTBYET CBOUMUM?

C yTpa cuxy 1 yutato npo obctosTenbcTea ybuiictea Hemuosa. U yem aanblue, Tem

6onblwe ybexaatocb: ero 6aHanbHO NMPUHECIU B XXEPTBY CBOM Xe. To, rae oH 6bin yout
Bopuc Hemuos (y cteH Kpemnsi), ¢ keM OH B 3TO BpeMsi Haxoauncsa (mogenb u3 Kuesa

AHHa [lypuukasn), cnocob ybuinctea (He 6aHanbHas aBTo- UM Aaxke aBuMakatacTpoda, a
OrHecTpenbHOe paHeHue), a Takxe To, YTO caMa AeBYLUKa, HECMOTPS Ha MHOXECTBO
BbICTPE/NOB, He NocTpajana, roBOpUT, Y4TO 3TO 6bina npoBokauums. MNpoBokaums Toro,

4YTO6b! NHOAW BbIWAN HA YNIULbI U COTBOPUAN Y Hac B CTpaHe pesonouuio ( 0 ToM, 4yeM 6bl 3TO
3aKOHYUNOCh - OTAE/bHbIN pa3roBop).

FOBOPSAT TakXe, YTO M3HaYanbHO NNaHupoBanu ybuTb HaBanbHOro, HO, MOCKONbKY OH B 3TO BpeMSs
Haxoausncs B THOPbMe, 3TO ero cnacro.

B Bepcuio "ybuincteo 66110 coBeplueHo Ha oHe peBHOCTU K NpekpacHou kuesnsaHke", a tem 6onee

"B MockBe Takue AnKue Hpasbl, ONMNO3MLMOHEPOB OTCTPeNMBaloT Kak 6poasaymx cobak”, yxx npocrtuTte,
He Bepto.

A Bbl Kak cuuTaete? M3-3a yero npousoLuna Tpareama?



http://cotedo.livejournal.com/2015/02/28/
https://www.novayagazeta.ru/articles/2015/03/10/63342-kak-stat-trollhanterom

Verigina 7

All assignment have a similar structure. Each based on a news article from one of
state-funded media outlets such as Ria Novosti (Rossia Segodnia), RT (Russia Today),
Vzgliad or Komsomolskaya Pravda, and has a one page description with supporting quotes,
useful links and background story. The latter is of vital importance, since most trolls are not
politically savvy.

“The day when Nemtsov was killed, the majority of people who worked there [at the
troll factory] didn't know who he was,” Savchuk recalls. “They were given a name, which
they had to put in a negative context, and they repeated it.” For that purpose, the main idea
trolls have to deliver and the conclusion they have to make in their posts are clearly stated in
a few coherent sentences.

Like JFK to Americans, VVP is an abbreviation familiar to every Russian, and in the
“trolls’ assignment sheet” all tasks where Vladimir Putin must be praised stand under this
title. Part of the factory employees’ job is to form a positive opinion of the Russian President.
Whether it’s about his reaction to the assassination of Nemtsov — “Putin does everything to
contribute to the investigation” — or him developing partnerships with countries in the Near
East — “Putin strengthens international ties.”

On March 3, 2015, trolls had an extra task: referring to research from 2014 by Awara
Group, a Finnish consulting company of pro-Russian businessman Jon Hellevig, they had to
show off “the amazing results of Putin’s presidency.” The researchers looked at the Russian
economy from 2000 to 2013, concluding that almost each sphere of the economy has
considerably grown under Putin’s guidance in almost geometrical progression.

Not every trolls’ post is political, they are required to water the content down with

notes on lighter topics: traveling, fashion, entertainment or local news. That’s the reason why



Verigina 8

trolls often wish their readers a good day on LiveJournal, accompanying it with catchy
pictures from photo banks, former troll factory employee Olga Maltseva told BBC.

The diversity of content attracts readers, making the views propagated by the trolls
and doubled by state-funded TV channels, contagious. “I recently wrote in one of the local
groups [on Vkontakte] about constant suburban trains’ delays that happen because of the
governmental officials’ cortege,” recalls Savchuk. “It felt like there were two trolls on duty,
though I soon found out that these were local residents, but they spoke the way trolls do: they
instantly ‘came’ and started arguing that only thanks to Putin there are trains at all, and we
have no right to complain.”

Savchuk worked at the troll factory for two months, that is the longest amount of time
any journalist managed to spend there so far, she says. She secretly copied documents and
assignments, anonymously sending them to several media outlets. On March 11, 2015, both
local newspaper Moi Raion and Moscow-based Novaya Gazeta published articles based on
the leaked materials. CCTV footage installed in the building on 55 Savushkina showed who
did it, and Savchuk was forced to literally run away after a short talk with her employers.

In May 2015, Savchuk sued the troll factory, then the company was officially called
“Internet-issledovaniya,” for not paying her February salary off. She also demanded
compensation, equaling one Russian rouble [0,018 US Dollars as of April 18, 2017], for
moral damage. Savchuk won the case and received 41 thousand roubles [733 US Dollars as
of April 18, 2017] from the company, giving the sum up to charity. It wasn't money she
wanted from the troll factory but publicity; the more people know about the trolls, she says,
the better are the chances of stopping them.

Today, Savchuk, a 35-year-old mother of two boys, lives in Pushkin, a town near

Saint Petersburg; her life is dedicated to activism: she regularly attends civil protests,


http://www.bbc.com/russian/features-37083188

Verigina 9

bringing her sons along, and goes out on pickets. Together with other activists she founded a
civil movement called “Informational world,” aimed to fight the propaganda and trolls back.
Savchuk considers it a major threat in modern Russia.

“When my mother told my story to her friend, she was surprised, ‘But it’s such a
noble job to protect Putin on the internet!”” Savchuk told the Mulbabar project. That is not
the point of view she shares: “Why does Putin have to be protected by fuelling hatred towards
other nations, and even other Russian citizens? Why Putin at all, while there are millions of

Russians in need of actual protection?”

Guess Who?

Officially, trolls are employees of “Teka” Ltd., a company that kept changing its
names, locations and CEOs several times in the past years. Originally based in Olgino, a
settlement near Saint Petersburg, under the name of “Internet Research Agency” with one
Vladimir Kuhtin as CEO, in 2014 “the factory” moved to 55 Savushkina Street, while being
registered at 17 Bolshaya Raznochinnaya, according to Kartoteka.ru research database.
Renamed into “Internet Research,” it was owned by former interior minister of Saint
Petersburg’s Moscovsky district Mikhail Bystrov, according to Delovoy Peterburg
newspaper. When the company became “Teka” in 2015, on papers everything changed again,
both CEO and official address, but not in reality — the factory remains at 55 Savushkina.

It is a costly business: in 2015, Novaya Gazeta calculated that monthly rent of the
building was three million roubles [53,650 US Dollars as of April 18, 2017], and at least 16
million roubles [286,136 US Dollars as of April 18, 2017] would go for the salaries of the
factory’s 400 employees. Most trolls were attracted by higher-than-average salary — 40

thousand roubles [715 US Dollars as of April 18, 2017] — while in other companies they were


http://www.kartoteka.ru/card/c991685c59d6bde721a33f58954daaa8/eb86d0603c11c7cd505b9194d8fa5268/
http://www.kartoteka.ru/card/3cc9f6787e40408283a97d55dfd2bc66/8e6ab94b4b8b51fbc98d91768cca8c9d/
https://www.novayagazeta.ru/articles/2015/03/10/63342-kak-stat-trollhanterom

Verigina 10

offered from 25 to 30 thousand roubles [447 to 536 US Dollars as of April 18, 2017], Tatiana
N., former troll factory employee, told Radio Free Europe/Radio Liberty.

Who can financially support such an expensive venture? At the end of May 2014, the
data-leaking group Anonymous International posted almost a gigabyte of leaked files,
documents and private emails, claiming to uncover the “mastermind” behind the troll factory.
The files are no longer available for download, but on May 29, 2014, Saint Petersburg
internet-based newspaper Fontanka published a story based on them, revealing that all
financial reports went to Concord, a company of Yevgeny Prigozhin.

Prigozhin is well-known in Russia, mostly as Putin’s friend and his personal chef. His
biography is impressive, yet not unusual for a businessman from the nineties. In 1980s,
Prigozhin spent nine years in prison. Upon release he opened “New Island,” St. Petersburg's
most elite restaurant, and then received several multibillion-ruble state contracts for his
Concord company group, supplying schools and military with food. However, in 2012, his
name started to acquire a negative connotation to it among the Russian journalists.

In May 2012, DDOS-attacks were launched on several internet-based media-outlets
from Saint Petersburg and Moscow, and Fontanka was among them. “Researching the
accident, we were surprised to find [internet] traces of people connected with Yevgeny
Prigozhin,” says Alexander Gorshkov, Fontanka’s editor-in-chief. He links the businessman’s
extreme reaction with the fact that attacked media outlets, Forbes Russia, Novaya Gazeta and
Moskovski Komsomolets v Pitere (like Fontanka, part of AZHUR media group), earlier gave
voices to revolting parents displeased with the quality of food supplied by Concord to their
children’s schools. However, this was not the end of Prigozhin’s vendetta.

Later that year, a young woman, Maria Kuprashevich, applied for an internship at the

sales department of Novaya Gazeta, quickly finding a client, an unknown construction firm


http://www.svoboda.org/a/26899521.html
https://b0ltai.org/2014/05/

Verigina 11

ready to pay an enormous sum of money for an ad. Already suspicious of her, the newspaper
didn’t take long to discover that Kuprashevich was, in fact, a spy, working for the PR
department at Concord. After a long talk, Novaya Gazeta let her leave without a scandal. The
accident was shortly followed by several provocations at Forbes Russia, aimed to showcase
that one “can buy off anybody in this country with enough money, especially the stupid
journalists,” as was written by the main provocateur, businessman Sergei Soloviev, in Gazeta
o Gazetakh.

Fontanka, too, wasn't left without Prigozhin’s revenge: “Masha Kuprashevich most
unexpectedly was found in one of the outlets of our media group, Moskovski Komsomolets v
Pitere, in the same position of the sales manager,” says Gorshkov. However, journalists were
not fooled: they contacted Novaya Gazeta, finding out the truth about Prigozhin’s spy, and
published an investigative article.

The timing of provocations coincided with the emergence of the so-called troll
factory. “It [the factory] was a whole new level,” says Gorshkov. “DDOS-attacks and other
provocations are more of an amateur performance: a kinky boyar says ‘Do something about
that, think something up,’ and his people do whatever and however they can, especially since
his security service consists of former FSB-officers.” But the troll factory, he says, requires
more systematic and carefully planned approach.

“Either the idea was presented to someone from,” Gorshkov pauses before carefully
continuing, “political management and was approved, or it was an order from the political
management addressed to someone with money to spare.”

Gorshkov has no doubt about the efficiency of the troll factory. “Thousands of

comments on a daily basis — 24/7 on 365 — are posted online, forming a certain public opinion



Verigina 12

and affecting immature minds,” he says. However, Gorshkov doesn't see the reason why
Prigozhin, a businessman and not a political figure, would do that.
In the 2014 documents’ leak, Anonymous International claimed to find traces of the

Kremlin: while financial reports went to Prigozhin, reports on the factory’s achievements

went to a man with the last name Volodin. The group thinks that the addressee is Putin’s

“grey cardinal” Vyacheslav Volodin, a speaker of the State Duma.

=

Or: PomaH Kosanes <kovalev.concord@gmail.coms>
Komy: EneHa TpyéuHa <concord-elena@mail.rux=
Tema: Fwd: cnpaska BoaoguHy
HanmcaHo: 12 Maq 2014 r,, 8:33:03 (Mon, 12 May 2014 08:33:03 +0400)

@.
C yEaxemHMen,

CoobuieHn... Kosanes Poman
1Ké Ten. +7 (98l) 891-81-81

(T
---------- Tepecwraenoe coobuemse ----------

Cnpaska 0t roro: Poman Kosames <kovalev.concordBemail.com>
BonognHy.... Rara: 17 ampemz 2014 r., 14:12 Date: 17 April 2014

Tema: crpasna:Bonomary . Subject: reference for Volodin
Komy: L Sekretar <l.sekretar@email.com>

Anacracwua, DoApPEDT meHb!
Mo mopyyersm PyroBomresns AHHe HimonaesHe, MOQMOTOEWT KOH}MOEHIDANBHYW CIpPaBRy BoNOmMHY (TeRCT cODIacoBaH C AHHOM

H“’”‘g“a““m Anastasia, good afternoon!
200X 00 NEPENaTE CIPAEBK] ecarTy. . . o .
h TERRERSNY As per order of the Supervisor to Anna Nikolayevna, | prepared a confidential
reference/information for Volodin.
C yeaweHMeM, e 9
HaMaTbIIK NpWDMECKO CITYXBH It is important to deliver the reference to the addressee.
000 "Komropn Menemsment 1 KoncamnTimn™

Kona—ﬂi: P;;?H 32“5“8%”;’3‘“ Head of the legal sevice
TEie (s21) “Concord Management and Consulting”

In December 2011, Volodin replaced Vladislav Surkov as the President’s First Deputy
Chief of Staff, a position commonly referred to by media experts as Vladimir Putin’s “chief
ideologist.” “If there is Putin — there is Russia, if there is no Putin — there no Russia,”
proclaimed Volodin at a closed a meeting during the Valdai International Discussion Club on
Oct. 22, 2014, Konstantin Kostin, head of the Civil Society Development Foundation, told
Izvestia. Volodin’s statement soon was in the middle of a controversy, compared on the
internet with Rudolf Hess’, Adolf Hitler’s deputy in the Nazi Party, words: “The Party is
Hitler! Hitler is Germany, just as Germany is Hitler!”
In December 2015, a thousand of Russian politicians received an unusual New Year

gift from the Presidential Administration, a 400-page book of quotes by President Vladimir

Putin entitled “Words That Change The World” — another of Volodin’s ventures, according to


http://izvestia.ru/news/578379
https://www.youtube.com/watch?v=9rHg_KxRis0
https://www.youtube.com/watch?v=9rHg_KxRis0
http://www.rbc.ru/politics/28/12/2015/568003689a7947511ad947b2

Verigina 13

the business newspaper RBC. It should be any politician’s table-book, said the “chief
ideologist” after handing out the gifts at the meeting.

In October 2016, Volodin got a promotion: he was elected as the Chairman of the
State Duma. It’s unclear if he still performs duties of Putin’s “chief ideologist,” but he
certainly cares about the president’s image. At a meeting with Innopolis’ students and faculty
on Feb. 14, 2017, he agreed with one of the students that to “the information roll forwards felt
in the press” the government should react with a law protecting the president’s honour and
dignity.

The government is Russia’s media main financial sponsor. According to Forbes
Russia, in the 2016 annual budget plan around 61 billion roubles [1 billion US Dollars as of
April 18, 2017], 11 billions [196 millions US Dollars as of April 18, 2017] less than in the
previous year, were set aside specifically for media support.

The Kremlin’s media investment pays off, as the efficiency and extent of Russian

state-sponsored propaganda, a major part of which is Vladimir Putin, is outstanding. January


http://www.rbc.ru/politics/28/12/2015/568003689a7947511ad947b2
http://www.rbc.ru/politics/13/02/2017/58a1c8fc9a79475fe1ade470
http://www.forbes.ru/kompanii/internet-telekom-i-media/infographics/325709-informatsiya-po-zakazu-vliyayut-li-byudzhety-s

Verigina 14

2017 poll of government-owned Russian Public Opinion Research Center (VTsIOM) showed
that Russia’s public approval rating on Putin was as high as 85 percent. When he was
appointed the Prime Minister of Russia in August 1999, only 31 percent of Russians
approved his political decisions. In just a few months he would get an almost over-night

popularity, which in the next 17 years would be fed in by the media.


http://tass.ru/politika/3990661

Verigina 15

Chapter 2: He Is There to Save Us All
Young, Loyal and Ambitious

In 1991, residents of Saint Petersburg watching local TV channel Russian Video saw
the very first interview of one Vladimir Putin, a newly appointed Chairman of the Committee
for International Relations at the St. Petersburg City Hall. A 39-year-old man in white dress
shirt and grey trousers is relaxed on camera. Plopped down on a turned around chair with legs
on either sides, and using the back of his chair as an armrest, Putin is talking to Igor Shadhan,
Russian documentary films’ director, in his new office. Here he confesses to being a former
KGB employee.

“You are saying, ‘I’'m a

clerk.” Do you want to

rehabilitate the meaning of this
word [in the USSR the word
‘clerk’ had a negative

connotation among the general

, 1991 roa
population]?” asks Shadhan. IZI‘III_:

“No, Igor Abramovich,” Putin
replies, “I use this word to emphasise that I’m not a politician, do you understand? I’'m an
employee of an administrative apparatus, and I want for people working within the apparatus
to do their job, not thinking about the political conjuncture.”

Putin was the one who insisted on the interview, Shadhan told 24 DOC TV channel in
2012. In 1991, he sought the director out to offer him to make a series of documentary films

entitled “Authority” [Vlast’] about the administration of Saint Petersburg’s new mayor

Anatoly Sobchak.


https://www.youtube.com/watch?v=M-QDPdY3uGA&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=lUPljvqLwmY

Verigina 16

A call from the mayor interrupts Putin’s interview with Shadhan. Putin stands up to
answer the phone, after a few quick replies getting back to his position in front of the camera:
“Anatoly Aleksandrovich told me that 2,5 tons of sugar were prepared for shipping to Saint
Petersburg from Ukraine,” Putin explains.

During the dissolution of the USSR, the city, like the whole of Russia, found itself in
a catastrophic situation: with all republics gradually seceding from the Union, and the Soviet
government losing control over the country and its economic conditions, economic systems
and food supplying collapsed, too. “Empty shelves — only juices in three-litre jars and some
tinned goods; shortage of cigarettes — smokers gummed up traffic on Nevsky [prospect],
since not far away from there was “Tobacco” shop; and most of the products — for example,
sausages, eggs and vodka — were given in exchange for ration-cards,” recalls Lev Frolov,
Saint Petersburg based 74SS-veteran, who interviewed both Sobchak and Putin several times.
“According to the mayor [Sobchak], the hardest moment of his term was when Saint
Petersburg was left with food supplies for three days only.” At that point, the City Hall was
forced to use the strategic reserves. Putin was the one solving this problem, quickly acquiring
a romantic appeal in eyes of starving residents of Saint Petersburg, NTV reported in March
2007.

Nonetheless, contemporaries insist that at that time Putin was not commonly known
among the general public. He stayed in the shadow of mayor Sobchak even after his
appointment as Deputy Chairman of the St. Petersburg City Government. Not widely known,
Putin had the most stable position in Sobchak’s administration: there were no rumours about
him, and he was not involved in any scandals, wrote Boris Vishnevsky, one of the leading
members of the Russian United Democratic Party “Yabloko," in Izvestia newspaper on Aug.

12, 1999.


http://www.ntv.ru/novosti/106187/
http://www.ntv.ru/novosti/106187/
http://web.archive.org/web/20080118111356/www2.spb.yabloko.ru/News/articles/vish_putin.htm

Verigina 17

Putin was one constant in Sobchak’s political life, who then was an extremely popular
and influential politician in Russia. They first met in 1970, when Putin was a student of the
law department at Leningrad State University, where Sobchak was a lecturer. Their mutual
work started in 1990, when Putin returned to Leningrad from Germany and became assistant
to the rector of Leningrad State University in charge of international relations, meeting his
old professor and joining him in his political bid.

“Sobchak played a major role in Putin’s becoming,” says Vladimir Gel’man, Russian
political scientist, over the phone. “He was the kind of mentor, who helps a person with no
special qualifications and merits to rise up the ranks. If he [Putin] was not appointed [by
Sobchak], first as Chairman of the Committee for International Relations and then as Deputy
Chairman of the St. Petersburg City Government, then most likely his further career would be
considerably different, and definitely not as outstanding.”

One of Putin’s personal traits that many experts and contemporaries note is loyalty:
the former KGB officer stayed with Sobchak until his downfall. In 1996, Sobchak lost the
Saint Petersburg mayoral election to his other deputy, Vladimir Yakovlev, whose campaign
revolved mainly around criticism of his former boss, wrote Expert magazine on Jan. 20,
2000. In charge of Sobchak’s election campaign, Putin once called Yakovlev “Judas,” who
stabbed Sobchak in the back, for his election narrative. With mayoral elections lost, Putin
moved to Moscow, where he was offered the post of Deputy Chief of the Presidential
Property Management Directorate. Anatoly Chubais, former Sobchak’s deputy, and the new
chief of the Russian Presidential Administration, helped Putin to get a job in the Kremlin,
says Gel’man.

Rising up the ranks, Putin didn't forget about his former mentor: he helped Sobchak

flee to Paris in 1997, when a criminal investigation started against him, and then made the


https://archive.is/20120801053422/www.expert.ru/printissues/expert/2000/03/03ex-novosti5/#selection-659.0-659.14

Verigina 18

prosecutors drop the charges in 1999. Shortly after his return to Russia, Sobchak died in
2000, while travelling on Putin’s presidential election campaign trip in Kaliningrad.

Now all that remains of their old friendship is Putin’s confrontation with Sobchak’s
youngest daughter, Ksenia Sobchak, a political activist and an anchor at an independent TV
channel Dozhd. The name and deeds of Anatoly Sobchak are forgotten by the majority of
Russians, but everyone knows Ksenia, a household-name and a celebrity with considerable
influence, especially among the younger generation. In her articles and TV shows, she often
questions Putin’s regime and legitimacy of his presidency. However, he doesn't seem to take
her words and arguments seriously, no matter how hard she tries.

During Putin’s annual press-conference in December 2014, Sobchak brought up
Ramzan Kadyrov’s, the Head of the Chechen Republic and Putin’s close ally, initiative to
destroy the houses of alleged terrorists’ relatives. She questioned if the president considered it
lawful, and whether he would defend the citizens of Chechnya. Instead of answering the
question right away, Putin turned to his press-secretary Dmitry Peskov, mockingly asking,

“Why did you let her speak?” Peskov replied with a smile: “Guilty.”

The New Hope
At noon, twelve hours before it was anticipated, on Dec. 31, 1999, Boris Yeltsin
appeared on TV screens all around Russia in a traditional New Year Address to the Nation.
With swollen face, speaking with apparent difficulty — critics still speculate if these were the
consequences of heart strokes or if he was drunk — Yeltsin announced his resignation as
Russian president before the end of the term.

“Why hold on to power for another six months, when the country has a strong person,


https://www.youtube.com/watch?v=HkMBxtq8Slw

Verigina 19

fit to be president, with whom practically all Russians link their hopes for the future today?
Why should I stand in his way? Why wait for another six months? No, this is not me, this is
not in my character,” Yeltsin, sitting against the backdrop of a traditional Russian New Year's
tree, said, hinting at who Russians should choose in the next Presidential election.

“A new generation is taking my place, the generation of those who can do more and
do it better. In accordance with the constitution, as I go into retirement, I have signed a decree
entrusting the duties of the president of Russia to Prime Minister Vladimir Vladimirovich
Putin,” he said. “I have always had confidence in the amazing wisdom of Russian citizens.
Therefore, I have no doubt what choice you will make at the end of March 2000.”

Following the announcement, Yeltsin appointed Putin acting president of the Russian
Federation, who would also remain prime minister until the election on March 26, with a
personal blessing by Aleksy II, patriarch of the Russian Orthodox Church. Putin also received
the “nuclear briefcase” for controlling Russia’s nuclear forces, an essential attribute of power.

At midnight the New Year Address of the newly appointed Acting President was
broadcast everywhere in Russia, traditionally watched by the whole country. A complete
opposite to Yeltsin — with confident posture, calm voice and piercing look — Putin assured
distressed Russians that there would be “no vacuum of power” and promised that any
attempts to act against the Russian law and the constitution would be cut short.

“The state will stand firm to protect the freedom of speech, the freedom
of conscience, the freedom of the mass media, ownership rights, these fundamental elements
of a civilised society,” he said, his words sounding ironic in hindsight, as the next few years
would see dozens of murders of journalists, politicians and businessmen. “The Armed Forces,
the Federal Frontier Service and law-enforcement agencies are working in the usual regime.

The state continues to uphold the safety of every Russian citizen.”


http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/584845.stm

Verigina 20

Preceding the announcement, Yeltsin’s ratings were gradually plummeting as a result
of a wave of international corruption scandals. In September 1999, a Swiss investigation
provided evidence that the Mabetex construction company received major Kremlin contracts,
payed with tens of thousands of dollars coming from credit cards in the names of Yeltsin and
his two daughters. With some outrage already coming from the society, Yeltsin’s family,
deeply involved in politics, had to protect itself, and Yeltsin had to pick a reliable and loyal
successor, says David Satter, American journalist and an expert on Russia and the Soviet
Union, who was expelled from Russia by the government in 2013.

“The [Yeltsin] administration chose Putin, because it was important for them to
protect themselves, and they needed someone in the position of Prime Minister, who could
succeed to the position of the presidency, and who could protect them and their ill-gotten
wealth. And for whatever reason, they considered that Putin would do that, and he did do
that,” says Satter.

Many experts believed that Yeltsin would choose Boris Nemtsov, who in March 1997
was appointed First Deputy Prime Minister of the Russian Federation, as his heir. In 1994,
Yeltsin took him to a meeting with Bill Clinton in Washington, telling the US President that
Nemtsov, then Governor of the Nizhny Novgorod region, would be a worthy successor. In
charge of the energy sector, and responsible for reforming the housing and social sectors, he
was widely popular with the public. In the summer 1997, opinion polls gave Nemtsov over
50 percent support as a potential presidential candidate, according to Deutschlandradio
Kultur.

Putin didn't enjoy such popularity in the beginning of his career in Moscow. When, on

Aug. 9, 1999, he was appointed Prime Minister of the Russian Government, his approval


https://www.theguardian.com/world/2015/mar/01/boris-nemtsov
http://www.deutschlandradiokultur.de/interview-mit-boris-nemzow-von-2014-wer-stirbt-zuerst-putin.979.de.html?dram:article_id=313028

Verigina 21

rating was only three percent, Aleksander Oslon, Russian sociologist and president of “Public
Opinion” fund, told /zvestia.

“He [Putin] was completely colourless and had no experience in such a high office,”
confirms Satter. “He was the former head of the FSB, and that was the most notable thing
about him.”

Putin’s ratings skyrocketed as four apartment blocks in the Russian cities of
Buynaksk, Moscow and Volgodonsk went up in a set of deadly explosions in September
1999.

A month prior to the apartment bombings, on Aug. 7, 1999, Chechnya-based Islamic
International Brigade (IIB), an Islamist group, led by warlords Shamil Basayev and Ibn al-
Khattab, invaded the neighbouring Russian republic of Dagestan. During the first two weeks
of the war of Dagestan, local police was left one-on-one with the Islamists: not only the
Russian army didn't try to interfere, but not long before the invasion Russian border guards
were ordered to withdraw from the Chechen-Dagestani border. On August 22, the [1B
returned to Chechnya with the minimal losses, which raised suspicion among Russians that
the invasion was an artificially constructed provocation aimed to prepare the Russian society
for the new war in Chechnya, since the First Chechen war fought from 1994 to 1996 resulted
in Russia’s frustrating loss, wrote Satter in “How Putin Became President” (“Kaxk Ilytun cran
MIPE3UJICHTOM ).

The situation escalated when on September 4, a car full of explosives detonated in
Buynaksk, city near the border of Chechnya, destroying a five-storey apartment-building and
killing 62 people; on September 9 and 13, explosions destroyed two nine-storey residential
buildings in Moscow, with 98 and 118 people killed; on September 16, a truck bomb

exploded outside a nine-story apartment complex in Volgodonsk, killing 17 people. A wave of


http://izvestia.ru/news/601912

Verigina 22

fear spread across the country: all attacks were carried out during the night hours, when all
people were soundly asleep in their beds — a demonstration that no longer ‘my home is my
fortress.” The Russian government blamed the attacks on terrorists with Chechen links, with
Basayev, Ibn Al-Khattab and Achemez Gochiyaev as key suspects.

On September 13, the day of the explosion that took the most lives and hit the closest
to the centre of power, all Russian TV channels were full of on-the-spot reports alternating
with videos of Yeltsin at the emergency meeting and Putin’s interviews. “As you’ve already
noticed, the Prime Minister [Putin] wasn’t at the [emergency] meeting,” read from the
teleprompter R7R (Rossiya) anchor that evening. “He was in Oakland at the Economic
Forum. The president urgently called Putin over to Moscow after the reports of the explosion
at Kashirskoye highway, and Putin is already on his way from the New Zealand.” The TV
report cut to Putin’s interview: “It’s a vile crime, and that was obviously a terrorist attack.
One can hardly call these men human beings, one can’t even call them animals. If they are
animals, then these are wild animals,” he said, his weirdly detached way of saying the words
not matching their meaning. “This is not a challenge to the government, this is a challenge to
the people. That’s why we should react accordingly: our response should be extra-tough,”
Putin said, calling for the Russian citizens to be careful.

On September 22, Aleksei Kartofelnikov, a resident of an apartment-building in
Ryazan noticed two suspicious men carrying sacks into the basement from a car with a
Moscow number plate. He called the police, but by the time they arrived, the vehicle was
already gone. After the examination, a detonator, a timing device and three sacks of white
powder, the military explosive used in all previous bombings, were found and disconnected.
That was the last straw for the scared Russians: at the beginning of October, Putin announced

that the Russian troops were ready to invade the northern part of Chechnya with the intention


https://www.youtube.com/watch?v=lSme-P_o8QM
https://www.youtube.com/watch?v=lSme-P_o8QM

Verigina 23

of taking the whole region over, and the whole country welcomed the offensive, as opposed
to the public’s unwillingness to engage in another war just a few months back.

The public opinion was hardly affected by the innumerable controversies surrounding
the Ryazan accident. At first, the FSB treated the attempted bombings as the real threat,
commenting on the prevented terrorist attacks and praising citizens’ vigilance, and a few days
admitted that it was a fake bombing attempt that they did just as a ‘training exercise.’ All
attacks were professionally coordinated: only the FSB had such level of training and only the
Russian military had access to the explosives used in the bombings, wrote Satter, listing just a
few arguments for the governmental involvement.

However, the majority of Russians were indifferent to these conspiracy theories, now
receptive to Putin’s promises “to kill terrorists in the toilets.” In a matter of days, Putin’s
approval ratings upsurged: from three percent in August 1999, it went up to 19 percent in
October, and 41 percent in December, the month Yeltsin resigned.

“He was suddenly a hero. Before, nobody knew who he was, he had no political
experience: he was the former director of the FSB and had a popularity rating of two
percent,” says Satter. “Suddenly a war begins, he is put in charge of the war, and he is treated
as kind of defender of the country. That raises his popularity right away, and makes him a
kind of national hero.”

Tired from the indecisiveness and ostentatious liberalism of the previous presidents,
Yeltsin and Michael Gorbachev, Russians were craving for some brutality, toughness and fair-
mindedness in their national leader. The Second Chechen War provided an excellent
opportunity for Putin’s image-makers to show these qualities off during the pre-election

period in 2000.


https://www.youtube.com/watch?v=-2f-Q4K_J70

Verigina 24

“Before, there was no Putin. He was cloned like sheep Dolly. They took a part of
Yelsin’s liver. Injected Berezovsky [Boris Berezovsky, Russian business oligarch and a
member of the Yeltsin “family”] into his pancreas. Installed a laboratory flask in a box made
of tiles under the shining screen of ORT [Channel One Russia]. Poured in a magical solution,
which recipe was told by Gleb Pavlovsky’s [Russian journalist and Soviet dissident] mother-
in-law,” wrote famous Russian writer and journalist Alexander Prokhanov in the extreme-
right newspaper Zavtra in January 2000. “The solution consists of a pinch of hexogen
[explosive used in 1999 Russian apartment bombings], a hair of a Wahhabi, Boyarsky’s
[Mikhail Boyarsky, Famous Russian actor] hat, Vasiliev’s [Vladimir Vasiliev, Russian ballet
dancer and choreographer] pointe shoes, Raikin’s [ Arkady Raikin, Russian actor and theatre
director]| dandruff, Karelin’s [Aleksandr Karelin, Russian Greco-Roman wrestler| sweat,
Ayatskov’s [Dmitry Ayatskov, once popular Russian politician] saliva, Gurov’s [Aleksandr
Gurov, Russian politician and previously a Soviet police detective] handcuffs, Tuvan
tambourine and Sobchak’s night shoes, acquired by the Foreign Intelligence Service. The
flask with the solution, like a teapot, was covered with Zykina’s [Lyudmila Zykina,

Russian folk singer] Orenburg shawl [Russian knitted lace textile]. Chubais’ [Anatoly
Chubais, influential member of Yeltsin’s administration] divinations and the singing of
Kobzon [losif Kobzon, Russian singer] made the solution boil. Just like pink and beautiful
Aphrodite came out of the waves of the Ionian sea, Putin was born from the simmering,
bubbly solution.”

Taking the best traits from the most prominent and influential members of the Russian
society, Putin’s image was artificially constructed to appeal to people of all classes,
backgrounds and even political views, be it Yeltsin’s liberals or even communists, and to fit

their expectations.


http://zavtra.ru/blogs/2000-01-1811
http://zavtra.ru/blogs/2000-01-1811

Verigina 25

“Putin’s phenomenon, no matter if it corresponds with any public ideological setting,
is a response to the hopes and expectations,” Oslon told Channel One in December 1999.
“Millions of people saw on their TV screens a politician, who cares about the same things as
they do. Moreover, he is energetic and determined. For the first time, people saw a sincere
person, whose troubles are similar to theirs.”

Putin’s electoral program was based on general phrases meant for a wide range of the
social classes and lots of claptrap, similarly sounding to some of Donald Trump’s pre-election
rhetoric. “If we are looking for a slogan for my pre-election campaign, then it’s going to be a
simple one: a worthy life,” wrote Putin in an open letter to the voters on Feb. 25, 2000.
“Worthy in a way most of the Russian citizens want and believe in; the way I, as Russian, see
the life.” Meanwhile, any specifics about the country’s economy, politics and social sector
were lacking from Putin’s electoral program.

His physical appearance and personal traits were a big part of the campaign,
successfully highlighted by Putin’s spin doctors: he doesn’t smoke, rarely drinks alcohol,
practices sambo and judo, and flies a fighter jet into the war zone in Chechnya. Many women
immediately saw in Putin an ideal of a husband.

“The whole point was to create an artificial construct that people would identify with,
and that they wouldn't compare to reality. In the case of Putin, the PR consultants very
carefully tried to craft an image that would appeal to Russians, especially in light of the loss
of the Soviet Union, the loss of the Soviet Empire, and the fact that Russia was no longer a
great power,” says Satter. “All of this was redressed to some extent by portraying Putin as
some kind of super-masculine hero, especially in comparison with Yeltsin, who was widely
regarded in Russia as just an incurable alcoholic with an unstable personality.”

When Putin won the 2000 presidential election with 53 percent of the vote, a majority


https://www.1tv.ru/news/1999-12-20/292322-v_pryamom_efire_kanala_vremya_rukovoditel_fonda_obschestvennoe_mnenie_aleksandr_oslon
http://special.kremlin.ru/events/president/transcripts/24144

Verigina 26

of Russians were beyond happy, laying their hopes on the young president. All the while, the
reaction of the Western media varied greatly from country to country. Italian La Repubblica
called Putin a young prodigy from Saint Petersburg, and predicted a significant
transformation of the Russian government. French media noted Putin’s appearance: he is a
strong and mysterious, yet hardly noticeable man, just like the former head of the FSB should
look like. In Germany, where he worked in the 1980s, Putin was compared to Joseph Stalin,
and called a national hero and Russia’s hope. The British, especially The Independent,
doubted Putin would do what he promised in the electoral programme: revive Russian
economy, defeat corruption, improve the quality of life in Russia and win the Second
Chechen War. Similarly, many Western media noted that his program was very shadowy, with
the concrete stance only on the war in Chechnya.

In subsequent years, one of Putin’s main objectives would be aimed at resuming
Russia’s relations with NATO, frozen ever since the allied bombing of Yugoslavia in March
1999. Shortly after becoming acting president of Russia, he met with George Robertson, the
new NATO chief and the first major Western politician to meet the new Russian president,
who flew into Moscow in February 2000.

“He was less confident than he was eventually to be. He was very new to the job. He
wasn’t even in the job — he was still acting president,” Robertson later told Angus Roxburgh,
British journalist and author of “The Strongman: Vladimir Putin and the Struggle for Russia.”

Russia’s image abroad would be one of Putin’s major concerns, and in the next years

the Kremlin would spend considerable sums of money on the PR in the West.


http://rb.ru/article/kakim-kazalsya-putin-v-2000-godu-obzor-arhivnyh-publikatsiy/7470177.html

Verigina 27

Chapter 3: Courting the West

On Sept. 11, 2013, the impossible happened: an op-ed, published under the name of
none other than Vladimir V. Putin, appeared in The New York Times’ Opinion Pages. For a
person famous for keeping even Russian state-sponsored media at arm’s length, restricted to
scheduled press-conferences and well-controlled appearances, this was an event of an unusual
scale.

“A Plea for Caution From Russia,” accompanied by a picture of an imprint of an open
hand, in Spring 2017 instills a sense of deja-vu, as it talks about the August 21 chemical
attack that killed more than 1,400 people in the al Ghouta suburb of Damascus, Syria. Both
Human Rights Watch and United Nations investigations pointed to the Syrian President
Bashar al-Assad regime as responsible, followed by President Barack Obama’s decision to
strike Syria in retaliation for the attack. Triggered by Obama’s announcement, Putin’s
editorial argued that a military solution was not the answer in Syria.

“No one doubts that poison gas was used in Syria. But there is every reason to believe
it was used not by the Syrian Army, but by opposition forces, to provoke intervention by their
powerful foreign patrons, who would be siding with the fundamentalists,” wrote Putin in the
most controversial part of the editorial, as by the time there was little doubt about the side
responsible for the chemical attack.

The op-ed ended on a tricky for Russia note, considering where it was published,
criticising American exceptionalism, and Obama’s claim that the United State’s policy is
what makes America exceptional. “It is extremely dangerous to encourage people to see
themselves as exceptional, whatever the motivation,” wrote Putin.

The op-ed triggered a massive response: not only the editorial was republished in

many languages, but The New York Times’ readers left 4447 comments on just the website.


http://www.nytimes.com/2013/09/12/opinion/putin-plea-for-caution-from-russia-on-syria.html
http://foreignpolicy.com/2013/09/11/exclusive-u-n-report-will-point-to-assad-regime-in-massive-chemical-attack-2/

Verigina 28

Many of them were surprised to find themselves in agreement with Putin’s suggestion to take
military action off the table. “What a crazy world we are living in when Russia sounds more
sane and responsible than our own government on a serious international crisis,” wrote one of
the NYT readers, John C., on Sept. 12, 2013. “It's as if | have blundered into some bizarre

parallel universe.”

i
@
¥l

The Opinion Pages = A Plea for Caution From Russia BW 4447 COMMENTS

Rea

their th on this article

The Opinion Pages = op-ep conTRIBUTOR
) submit a letter to the editor for publication, wi

te

A Plea for Caution From Russia

Al Readers’ Picks NYT Picks

By VLADIMIR V. PUTIN  SEPT. 11, 2013 John C.

Aside from the obviously specious claim that it was the rebels who used the
gas, much of this post is thought provoking and has a tone of reasonableness
that | find disturbing to my prejudices. What a crazy world we are living in
when Russia sounds more sane and responsible than our own government on
a serious international crisis. It's as if | have blundered into some bizarre
parallel universe.

Any moment now Rod Serling is going to walk into my living room and
announce that | have just crossed over into the Twilight Zone.

ifx

Well written. | appreciate hearing Putin's thoughts directly, and hopefully his
open letter to the US can be reciprocated, allowing Obama to directly address
the Russian people on important topics.

Putin's claim that the originators of the gas attack likely were Syrian rebels
requires the same evidence of proof as Obama's claim the attack was made
by the Syrian government. "Trust me, | know" isn't sufficient. However, if he is
right, that may increase the chance of US military action, because if the
Syrian government has lost control of their enormous chemical weapons
stockpile that arguably is a direct threat to US national security.

The controversial editorial was a brainchild of an American public relations firm
Ketchum that offered the piece to The New York Times. “On the surface [it] would normally
be seen as a great achievement for a PR firm, but which prompted some U.S. commentators
to label the Omnicom firm unpatriotic — and which caused unease among some who worked
within the agency,” says Steve Barrett, editor-in-chief of PRWeek, a trade magazine for the
public relations industry. “On the other hand, The Times is one of the foremost influencers in
the media space, and possibly the most important newspaper in the world, so when the
President of Russia featured in its opinion pages it was an extremely significant and
noteworthy event.” Barrett considers the op-ed one of the PR firm’s biggest achievements of

the nine-year long cooperation of Ketchum with the Kremlin.


http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/09/12/the-story-behind-the-putin-op-ed-article-in-the-times/?smid=tw-share

Verigina 29

The Russian government realised the importance of forming a positive image for both
country and its leader in 2006, on the eve of the G8 summit in Saint Petersburg, which for the
first time would be held in Russia. Highly advertised and talked about, the event was
supposed to be flawless. However, the legitimacy of Russia to host the meeting was
questioned, and even accompanied by the calls to boycott the Saint Petersburg summit, when
Russia abruptly cut off gas supplies to Ukraine in a row over gas prices on Jan. 1, 2006,
disrupting gas deliveries to some European countries. In that environment, with hopes to
recover the Russian relations with the West, Kremlin decided to hire a Western public
relations company.

There was no tender: through the personal connections the Kremlin found a leading
New York firm Ketchum and Brussels-based GPlus, writes Angus Roxburgh, former BBC
journalist hired by two PR agencies as chief Russia consultant, in his book “The Strongman:
Vladimir Putin and the Struggle for Russia.”

“We saw our main task as Kremlin advisers as a rather simple one: to teach the
Russians about how the Western media operate and try to persuade them to adopt the best
practices of government press relations,” writes Roxburgh. “We were advisers, not
spokespeople.”

According to reports maintained by the Justice Department, as US companies are
obliged to declare fees received from foreign principals for “political activities,” for its work
performed during the G8 summit Ketchum alone received over $1,2 millions. In the attempts
to avoid the need to get approval in the Russian state budget, all financial arrangements were
not directly with Kremlin, but with a Russian bank. As the initial contract has been rolled
over year by year, the fees were increasing, too. During the six-months period in 2009-2010,

Ketchum received over $1,848 millions from the Russian Federation, according to the


http://www.rferl.org/a/1073715.html

Verigina 30

Supplemental Statement. Overall, from 2006 to 2014, Ketchum reported $29,5 millions as

received from the Russian Federation, writes Forbes Russia.

ATTACHMENT C
to
Ketchum Inc.
Supplemental Statement

Section 14: During this 6 month reporting period, have you received from any foreign principal
named in Items 7, 8, and 9 of this statement, or from any other source, for or in the interests of
any such foreign principal, any contributions, income or money either as compensation or
otherwise?

Ketchum received from its United Kingdom affiliate, Ketchum Limited, $1,848,000.00 to cover fees and
expenses for providing services for the benefit of The Russian Federation during the reporting period.

The money invested into the Western PR payed off, as Russia would very soon need
to redeem its image in eyes of the foreign partners. The international community was shocked
to learn about the assassination of an investigative journalist Anna Politkovskaya on Oct. 1,
2006, followed by the murder of ex-Russian spy Alexander Litvinenko on Nov. 23, 2006, and
the Russia-Georgian conflict in 2008. “[By the time] I began to wonder whether the very
reason the Kremlin had decided to take on a Western PR agency was because they knew in
advance that their image was about to
nosedive,” writes Roxburgh.

Despite the controversies coming from
Russia, with help of the Western PR agencies
Putin was named Person of the Year by Time
magazine in 2007. Later some would speculate
that the Kremlin payed two million dollars for
this achievement, writes Forbes Russia,
however, there is no official proof of that. In

the upcoming years, the head shot photograph



http://www.forbes.ru/sobytiya/vlast/266721-vydavili-ketchum-kak-delalsya-globalnyi-piar-rossii-do-novoi-kholodnoi-voiny

Verigina 31

that went on the Time cover, taken by the internationally famous photographer Platon, would
often be used at anti-Russian protests.

“We encouraged Peskov to be more open with the Western press because it is the only
way to make sure the Kremlin’s own views are heard (as opposed to the views of
dissidents),” Roxburgh says via email. The Western PR agencies advised the Kremlin to mix
with foreign journalists by taking them for lunches and giving bits of information off-the-
record as a sign of trust. At first, Dmitry Peskov, then Putin’s deputy press-secretary, followed
the advice, holding a few dinners for Moscow journalists and significantly increasing the
number of media appearances of the ministers and other government officials. However, after
the murder of Politkovskaya, the Kremlin turned back to the old, detached and top-down
ways of dealing with the press, too afraid of the questions that journalists might ask, writes
Roxburgh. They would soon settle on ‘tele-briefings’ held with Putin every year for both
Russian and international press, where all questions and answers would be carefully edited.

The Western PR agencies also advised Putin to get closer to the people. Thus,
followed, perhaps, one of the most famous and bizarre Putin’s publicity-stunts, in Russia
known as “The Kiss of Nikita by Putin,” shot by a local TV channel on June 28, 2006, and
spread like a wildfire on major Russian and Western media. Few weeks prior to the Saint
Petersburg G8 summit, it featured Putin
kneeling in Moscow’s Red Square to
kiss the tummy of a five-year-old boy,
Nikita Konkin. Putin would later
explain that he “wanted to stroke him

[the boy] like a kitten and it came out in

The Kiss of Nikita by Putin

this gesture.” These picture and video


http://www.independent.co.uk/news/world/europe/nikita-konkin-boy-who-vladimir-putin-kissed-on-the-stomach-speaks-about-the-spontaneous-gesture-a6829786.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/nikita-konkin-boy-who-vladimir-putin-kissed-on-the-stomach-speaks-about-the-spontaneous-gesture-a6829786.html

Verigina 32

would also be the basis of Alexander Litvinenko’s accusations of Putin being a paedophile,
four months before the ex-spy’s murder.

Ketchum’s methods were effective for the time, says PRWeek editor-in-chief Barret,
noting that in 2006 the world geopolitical situation was very different. In November 2012,
ProPublica revealed the Western PR agencies’ tactics: pro-Russian op-eds were published in
America’s leading media outlets, such as CNBC’s website and the Huffington Post, written by
seemingly independent professionals. Only Justice Department foreign agent registration
filings by Ketchum show that columns written by businessmen and lawyers, and promoting
Russia ““as the most dynamic [economically] place on the continent,” as written in one of the
CNBC opinion pieces by an executive at a Moscow-based investment bank, were all
sponsored by the Kremlin.

Another Kremlin propaganda tool is Russia Today (RT). Founded in 2005 by a state-
owned news agency RIA Novosti, the 24-hour satellite television station originally aimed at
giving a ‘Russian take’ on world events, serving as an alternative source of information to
BBC and CNN. However, in 2008, during the Russia-Georgian war, R7’s relatively objective
and non-biased reporting changed to openly propagandistic, coming up to the Kremlin's
expectations. Ever since, it served that purpose, reaching the peak of its success in 2014,

when the conflict with Ukraine escalated. RT’s headlines would scream that “West raves with

BARACK OBAMA, U.S. PRESIDENT

JIDLATION OF UKRAINIAN S0¢
\CNLEf : 15 A BREACH OF INTERNATION%

GREATER POUIICAL
" WILL LEADTO Tk

LIVE WEST RAVES WITH THREATS OVER MOSCOW v AN 20 MARCH 2010,
k‘ MOVE TO PROTECT RUSSIANS IN UKRAINE : MOSCOW

U.S. CANADA, BRITAIN, FRANCE TO STOP PREPARATIONS FOR SOCHI #G8 SUMMIT ' o A AUTONOMY REFERENDUM BROUGHT FORWARD TO MARCH 30



http://www.propublica.org/special/ketchum-filings-detailing-work-for-russia
http://www.cnbc.com/id/36137441/Bond_Russia_Europe_s_Bright_Light_of_Growth

Verigina 33

threats over Moscow move to protect Russians in Ukraine” and “Ukrainian nationalist leader
asks Russian terrorist leader for help” — the latter denied by the Pravy Sector leader himself.

Occasionally, the Western PR agencies would be forced to cooperate with the state-
owned media. “GPlus, for example, would be asked to set up a press briefing with the
Russian envoy to Brussels, Yevgeny Chizhov,” writes Roxburgh, “only to find that the
ambassador was already working with RI4 Novosti on the same project — except that R/4,
with its enormous resources, was doing it in style, with a video link to Moscow.”

With large sums of money coming from the Russian government, R7 has all the
resources to create content appealing to the Western audience. In 2016, it ranked among the
top five most-viewed international news channels in Europe and the US, with the daily
viewership of 35 million worldwide, writes RT quoting Ipsos survey.

Roxburgh believes that this is not enough, and despite enormous funding, the Kremlin
still struggles to reach the West with its message. “I am rather surprised that he [Putin] is so
passive towards the West. I don’t think the West hears his arguments at all. Everything is
filtered through a very hostile Western press,” Roxburgh says via email. “Yet he never seems
to think of making a big foreign policy speech, in which he would actually reach out to the
West rather than constantly berating it for its ‘domineering’ attitudes.”

American journalist David Satter disagrees, believing that the Kremlin-sponsored
‘propaganda tools’ have a hold over the Western audience, influencing even the American
media. “The free press in our country [the United States] was also to some extent influenced
by the steps that were taken to boost Putin’s reputation in Russia itself,” he says in a phone
interview. “We hear many references to Putin as a strong leader, and also references to him as

being a conservative leader and even a defender of Christian values. This is all the product of


http://www.upi.com/Top_News/World-News/2014/03/03/Russia-seeks-Ukrainian-who-allegedly-appealed-to-Chechen-warlord/UPI-50081393863604/
https://www.rt.com/news/335123-rt-viewership-ipsos-study/

Verigina 34

the Russian propaganda machine, and the fact that Americans are not committed to digging
up unpleasant facts about Putin and reacting on the basis of those facts.”

“It’s not necessarily that American media is in love with Putin — they aren’t,” Satter
continues. “But there is a certain superficiality in the whole Western approach to Russia, and
it is reflected in the lack of a desire seriously to investigate the crimes that the Russian regime
is responsible for.”

One of the crimes Satter implies is the annexation of Crimea by Russia and its
involvement in the war in Donbass. Russia’s actions in Ukraine drew an end to the
cooperation of the Kremlin and the Western PR agencies, Ketchum and GPlus. The results of
many years of hard work in image building vanished into thin air following Russia’s military
intervention in Ukraine in 2014, which led to the imposition of sanctions by the U.S. and
European Union and a more negative attitude to Russia in the West. There was nothing
Ketchum could do to improve Russia’s image abroad, and in 2015 the PR agencies uncoupled
from their client.

“As the geopolitical situation changed, and relations between Russia and the West
became more fractured, it became more difficult for Ketchum to justify working with this
controversial client,” says Barrett. “Agencies receive numerous lucrative offers to pitch for
business each year that they turn down for ethical reasons or because they don’t feel those
clients are compatible with the mission of their firm and, most importantly, people. And that
last factor may have been the most important one in the long term. Sometimes it is better to
terminate, or uncouple from, controversial accounts for the good of everyone involved, no

matter how lucrative they are.”



Verigina 35

Officially, that was a decision made by the two parties: in the environment where the
dislike of the Westerners, especially Americans, was not only growing, but encouraged, the
fact that Western PR agencies worked for the Kremlin was not well accepted.

In subsequent years, Russia would suffer even more severe damage to its reputation
resulting from continued stories about alleged hacks of the Democratic Party during the U.S.
General Election, its deployment of advanced missile systems in Syria, continuing Western
sanctions over the war in Donbass and the Olympic athlete doping scandal. Thus, in
November 2016, PRWeek learned that the Russian government was again seeking to hire
three or four leading Western PR agencies, with plans of making a contract by the end of the
year. However, in April 2017, there was still no news of whether the Kremlin’s attempts were
successful. Barrett believes that in the current geopolitical situation finding a Western PR
agency that would be ready to work on improving the image of the Russian government is
much harder. “Even if they hired one, it would be some unknown PR agency,” he says.
“There definitely is a risk for Western PR companies in taking on Russia as a client.”

Meanwhile, the Kremlin continues influencing its image in the West, employing more
traditional hard propaganda tools. “The extent of Russian propaganda in the West can be seen
in France and the Netherlands during elections, not to speak about what happened in the
United States,” says Marcel Van Herpen, security expert specialising in Russia and author of
three books on Putin’s Russia. “My prognosis is that propaganda will continue, as it is now
one of the Kremlin's Trump cards in which much money has been invested.”

Just like Russian state symbol, the two-headed eagle with three imperial crowns, the
Kremlin’s media representations abroad and domestically, while based on the same themes,
differ significantly from each other, and that can be clearly seen in the attitudes towards

Putin. “They [Russian people] don’t fear him [Putin] as much as the West, they don't think



Verigina 36

that he is as in control as the West thinks he is,” says Anna Arutunyan, Russian-American
journalist and author of “The Putin Mystique: Inside Russia's Power Cult.” “That’s the key
difference: Russians understand that ‘Tsar is far, sky is high’ [Paraphrased Russian saying
‘God is high, Tsar is far away’]. The West doesn't understand that, they think that everything

is top down managed by Putin.”



Verigina 37

Chapter 4: In and Out of God’s Shadow
The Cult of Personality

If Dr. Preobrazhensky’s original intention was to turn the dog Sharik, the main
character of the 1925 Russian novel “Heart of a Dog” by Mikhail Bulgakov, into a human
being, almost a hundred years later, in July 2011, Ekaterina Obraztsova, a student from the
Novgorod region, got on all fours, painted her face and on camera declared her wish to
become a dog: not any dog, but Connie, the dog of Vladimir Putin.

“I want to be your nesoukw 3a MyTura
Connie, on the desk and
on the balcony,” sing four
girls in the video, posted
on YouTube with over a

s

million views. They are

¢ :
Screenshot ﬂ1 s for Putin” YouTube video

part of a fan club called > ol rosans
Girls for Putin, founded by
Obraztsova, and former members of the Stal (Steel) youth group, one of the branches of the
Kremlin-funded youth organisation Nashi. Making that video, they hoped to show their
support for Putin and catch his attention, Obraztsova told in an interview with Anna
Arutunyan, author of “The Putin Mystique: Inside Russia's Power Cult.”

This comes as just one example of how Russians show their love for their leader: in
2011, Moscow State University female journalism students made an erotic calendar for his
birthday, in 2014, Russian-owned Italian jewellery brand Caviar released gold and titanium

iPhone 6 with the president's face engraved on it, and in 2015, the St. Petersburg Cossacks

installed a sculpture of Putin portrayed as Julius Caesar.


https://www.youtube.com/watch?v=7TC_N9qQLJ8
http://loveopium.ru/znamenitosti-2/podarok-putinu.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2831226/I-m-Putin-hold-Boutique-brand-Caviar-reveal-gold-titanium-2-300-iPhone-6-Russian-leader-s-face-engraved-iPhone-5-edition-sold-days.html
http://www.bbc.com/russian/russia/2015/05/150517_putin_emperor_monument
http://www.bbc.com/russian/russia/2015/05/150517_putin_emperor_monument

Verigina 38

In such environment, experts don’t doubt Extract from theerotic calendar

- W/

the existence of a modern-age cult of personality
in Russia. “It’s clear how tremendous is
propaganda on behalf of Putin that the cult of
personality has emerged,” says American
journalist Satter. “We see it with Russian tourists

in T-shirts with pictures of Putin on them, we _ Third year‘o Blism student

CEHTAEPD
saw it with the commemoration of the sinking of .
1 2 3 4
the submarine Kursk, where the children of e
19 20 21 22 23 24 25
. . 26 27 28 29 30
those who died at the Kursk showed up wearing ——r—

T-shirts with Putin’s image on them.”

However, media analysts disagree on the role of the Kremlin in the personality cult.
“The media obviously played a role in it, but it’s not like somebody ordered them to do this,
it’s just that media found itself in a natural environment,” says Arutunyan. “A big part of it
was depicting him as this macho strongman. It was like a game they played off of each other.
He presented this image, they liked it, then he liked what he saw, ordered more of it, and
pretty soon you've got this 21st century personality cult.”

Putin has always been aware of the power of the media and information. In the first
years of the presidency he was sure that television was merely a propaganda tool, and
journalists would do whatever they are told to, getting frustrated every time someone would
dare to disobey him.

Putin took it as a personal insult when the Russian state television criticised the
falsehood of the official statements and the slow reaction of the Kremlin to the sinking of

submarine “Kursk” in the Barents Sea on Aug. 12, 2000. Two explosions ripped apart the



Verigina 39

ship, praised for being ‘indestructible,” during the Russian naval exercise, killing all 118
personnel on board. Later reports would show that 23 crew members survived the explosions,
staying in one of the compartments for more than six hours, until an oxygen cartridge
contacted the oily sea water, triggering an explosion and flash fire that consumed the
remaining oxygen. Wives and children of the sailors were waiting on the shore, witnessing as
their loved ones died in the depth of the sea just a few kilometres away from them. Twelve
hours after the ship sank Putin was notified of the disaster, yet the Russian authorities didn't
rush to tell the world about it: the next day Northern Fleet commander Admiral Popov
reported that the exercise was a success, with no mention of “Kursk.” For the next few days
the Kremlin and the Russian military officials would give conflicting reports, later deemed as
lies, on the situation with the submarine. Eventually, the Russian Navy had to admit that it
had no technical means of its own to save the personnel, and only on the fifth day Putin
accepted British and Norwegian offers of assistance.

A few days after the explosion, Channel One Russia showed a mother of one of the
sailors crying in despair, “For $50-70 they are shut down in a tin can! What did I raise him up
for? Tell me! Do you have children? ... What doesn't he [Putin] understand? He doesn't
understand anything!” The video report angered Putin: he rushed to call the TV channel, says
Sergey Dorenko, Channel One Russia evening news programme anchor, in the documentary
film “Comrade President” (ToBapu [Ipe3ument). “You deliberately hire a bunch of whores.
You pay them $10 to discredit me,” Dorenko recalls Putin’s words, adding that he tried to
convince the president that these were mothers and widows of the sailors; all in vain —
Dorenko was immediately fired.

Similar reactions followed the “Nord Ost” Moscow theater hostage crisis in October

2001 and Beslan school siege in September 2004: Putin’s official statements were issued with


http://www.yabloko.ru/Publ/2004/2004_12/041214_melnikov.html
http://www.yabloko.ru/Publ/2004/2004_12/041214_melnikov.html

Verigina 40

a considerable delay, from 12 to 24 hours, and he would distance himself from the victims

and their grieving relatives, always blaming journalists for encouraging hysteria and making

money off people’s tragedies. Only ten years later, once most major TV channels were under

the state control, he would change this course of behaviour.

In the meantime, all natural media appearances were replaced with the government-

generated artificial ones, compensating lack of sincerity from Putin with the modern-age

rituals, aimed at unifying the
nation. Putin continued the
Soviet tradition of yearly mass
celebrations, using each of them
as a chance to show one of his
‘human’ sides to the public.
Christmas and Easter masses
from Moscow's Christ the
Saviour Cathedral are broadcast
on all major TV channels,
typically showing the
government officials — most of
them former communists —

praying around the president,

MOCHBA FeronHn

) y : |
-NT\'@I Easter mass broadcast
.i) XPUCTOC BOCKPECE! ———

géltin and Medvedev attending
\Victory Day Parade on May 9

reflecting the leader’s current political priorities, writes Anna Kachkayeva, Russian journalist

and media analyst, for Levada-Center’s The Russian Public Opinion Herald. The May 9

Victory day celebration has the same purpose: the Victory Parade broadcast on Russian state

television, showcasing the Kremlin’s elite surrounded by the World War II veterans, and



Verigina 41

patriotic films and educational programmes take all the air time during the four-day holiday.
The list of patriotism enhancing state celebrations goes on, with a few recent additions:
Crimea Annexation Anniversary, on March 16, complemented Russia Day, on June 12, and
Unity Day, on November 4.

A special role in forming Putin’s public image plays his annual Q&A show “Direct
Line with Vladimir Putin.” Once a year the state media, radio and television, interrupt their
own broadcasts, stop all advertisement content and tune in to the live line with the Kremlin.
In front of dozens of cameras, next to hundreds of phone operators and a bunch of invited
star-struck commoners sits Putin, ready to answer the questions of ordinary Russians and
make ‘all their dreams come true.” He convinces a strict husband, former military officer, to
allow his wife to buy a dog, invites one young girl for a tour of the Red Square, and assures
another girl, who was told by her father that only “Putin can deal with that America,” that
women too can become presidents. From two to four hours he talks to widows, pensioners,
peasants and students, answering pre-planned questions coming from all around Russia, and
even in the most far away villages the phone or video connections are always flawless —
nothing can interrupt an event of such scale.

“The direct line is made for the ‘people of television.” They are used to this ritual, and
see noting wrong with the fact that their questions are complimentary and innocent. They
don't see anything wrong with memorising the question, given to them, and saying it out
loud,” says Russian journalist Andrei Arkhangelski. “Of course, this direct line doesn't follow
the main rule of communication — there is no dialogue. There is only a solo of the main
character, and the rest play a supporting role. The man, who came up with that, is not capable

of a dialogue. He is not able to argue, listen to the arguments, and find a compromise,” he


http://tass.ru/politika/3203439
http://tass.ru/politika/3203439

Verigina 42

says. “The direct line has as much in common with the dialogue, as the plane made of clay
has with the real airplane.”

While the Kremlin spin-doctors like showing Putin in organic environment,
surrounded by children, war veterans and women, the president’s own private life is a big
taboo for all state media. The only time Lyudmila Putina deserved major media attention
from both state and opposition media was during her divorce from Vladimir Putin in 2014,
while their daughters’ real names and occupations are still a mystery to many.

Putin is always guaranteed to get the desired coverages delivered to homes of millions
of Russians, since the Kremlin has control over the largest mass media in Russia, television.
National TV channels are managed either directly by the state, like VGTRK and Channel
One, with 25 percent share of viewing in 2016, through government-owned corporations, like
NTV, which is owned by Gazprom-Media, or through government-friendly companies, for
example, REN-TV, owned by the National Media Group, which is controlled by Putin’s friend
Yury Kovalchuk.

A major role in spreading state propaganda is played by pro-Kremlin talking heads,
especially Dmitry Kiselev, TV host of one of the most popular Sunday news programmes and
head of Rossiya Segodnya news agency, and Vladimir Solovyov, host of a famous debate
show “Evening With Vladimir Solovyov.” Mocking and often offending criticism of the
West, reaching the level of absurdity, and praise of Russian national leader are what the
content of their TV shows typically consists of.

Many media experts believe that the Presidential Administration is not directly
involved with the programmes’ content, with the media executives acting upon self-

censorship based principle and personal bias.


http://www.the-village.ru/village/business/news/246173-tv-rating

Verigina 43

“I don’t think he precisely represents Putin’s own views — this is an exaggerated form
that is aimed at getting attention,” says British journalist Angus Roxburgh about Kiselev.
“Kiselev serves the purpose of whipping up support for Putin in combatting the West’s
alleged aggression.”

Russian journalist Arkhangelski, talking about Putin’s state media coverage, compares
his image to that of a god. “Kiselev and Solovyov are two of his high priests. They are the
interpreters. They saturate his image, giving it a mystical shine. They turn him into a
demiurge. In their interpretation, Putin is the one who controls and rules the world, and he
always wins,” says Arkhangelski. “Putin moves the world, setting the vector of development.
He decides what it should be like. All other world leaders are just Putin’s ornament.
Compared to him, they look pitiful, lacking his strength, manhood and determination. They
are not worth him. The world depends on Vladimir Putin. These anchors set a very important
tone: they put the equal sign between Putin, the state and us. A viewer thinks that there is his

part in each of Putin’s decisions. He feels like he is a part of a big mechanism.”

“We Only Had One Ruler”

“So you think that life in this country got worse with the arrival of Putin and
Medvedev?” a middle-aged headmistress, Kira Gribanovskaya, of a school outside Bryansk,
about 380 kilometres southwest of Moscow, asks students.

“No, but they’ve stayed too long,” one student answers, trying to defend his point.
“They’ve just been there [in power] for too long.”

“Did you live in some other era that I somehow missed? Under whom did you live
well? And under Putin and Medvedev things got worse for you?” Gribanovskaya continues.

“I’m asking you, specifically you: Under what ruler did you live well?”



Verigina 44

“We’ve only ever had one ruler, actually,” the student points out.

The 9-minutes-long video of the impromptu lecture by the principle and a teacher was
posted online on March 18, 2017, by the students chastised for their “lack of patriotism,” and
was quickly spread on the social media. In the upcoming month it was followed by the
massive influx of similar in content videos, where high school teachers and university
professors would tell students: “All of you [liberal students] are servants of the Anglo-
Saxons! ... You are traitors, renegades and liberal-fascists!” “While you are at school, there is
no freedom of speech” and “I always knew there was something rotten about you [student
supporting an opposition leader]. ... Go to the principal! Stand up! Do you like aggression?”

Such rhetoric, fully reflecting the state media agenda, now is a daily occurrence at
Russian schools, according to students, but it wasn't until the protests on March 26 that the
adults realised that the country’s youth, too, has a voice and is capable of the independent
thinking. Most of the students featured in the videos, took to the streets to demonstrate
against government corruption and demand the resignation of Prime Minister Dmitry
Medvedev. Tens of thousands of Russians rallied across the country on March 26, despite
most of the protests being unauthorised by the cities’ authorities, with thousands ending up
arrested, among them many students and children. The demonstrations were immediately
labeled “the protests of the youth” by everyone, except the state media that would only
mention the rallies one week after they took place. Alexey Navalny, an opposition leader and
a prominent critic of the Russian government, called for the protests after posting a
documentary film “Don’t Call Him ‘Dimon’” accusing Medvedev of controlling properties
far beyond what he could afford on his government salary, including mansions, yachts and

vineyards.


https://globalvoices.org/2017/03/21/this-is-how-a-russian-school-principal-talked-to-her-students-about-patriotism/
https://meduza.io/feature/2017/03/30/vy-predateli-izmenniki-i-liberalo-fashisty
https://meduza.io/feature/2017/03/31/kto-krichal-pro-korruptsiyu-v-rossii-uzhe-na-tom-svete

Verigina 45

Anti-corruption foundation presents

®OHJ, 6OPbBbI C KOPPYNLNEINA
NPEOCTABNAET

DON’T CALL HIM “DIMON”

OHBAM '
HE AUMOH/

ABOPLbI, AXTbl, BUHOTPAOHUKW —
TAWHAS UMMNEPUSA AMUTPUA MEABEOEBA

Mansions, yachts and vineyards —
the hidden Empire of Dmitry Medvedev

“Corruption is a topic close to everyone,” says Daniil Pilchen, third year composition
student at the Moscow Conservatory, originally from Odessa, Ukraine. “All people care about
the material goods, it’s hard to argue with that. That’s why everyone united under the banners
of protecting them.”

A video, featuring Pilchen, was posted on YouTube on March 17. It shows Russian
Cultural Politics instructor Farida Kulmukhametova compelling the student to read in front of
the class a lengthy text on the topic of the "fifth column," which included a list of figures for
whom students were instructed never to vote. That list of “traitors” included Navalny, former
Prime Minister Mikhail Kasyanov and daughter of former St. Petersburg mayor Ksenia
Sobchak among many other opposition activists. Pilchen, who on March 26 would take to the
streets of Moscow, read the list sarcastically, mocking the text’s content, for which
Kulmukhametova threatened to expel him from the conservatory. Instead, the institution
would fire her a week later, after the major opposition media picked up the story.

“Her lectures were relatively neutral: she would tell about the crisis of the traditional

family, or would say that, God forbid, there would be same-sex marriages in Russia,” says



Verigina 46

Pilchen. No longer students buy this kind of propaganda, just like they don't buy the image of
Putin and the Kremlin presented by the state media. “Everyone [youths] is on the internet

nowadays, which enables to see the same information from different angles. This, in itself, is

already the death of propaganda.”

y
4" ‘
L

Daniil Pilchen and Russian Cultural Politics instructor Farida Kulmukhametova, March 17

“The protests, and even videos with students and teachers, demonstrate how massive
is the communication crisis in Russia,” says Russian journalist Andrei Arkhangelski. “Putin’s
Russia, represented by the teachers, only speaks the language of dictatorship, the language of
orders. In the 21st century this rhetoric is pointless and absurd. Students speak the language
of communication and dialogue. They expect reasoning and equality in the arguments, not the
threatening shouts. The abyss between one language, totalitarian, and another, that of
communication, keeps increasing. Two generations have no common language for the
communication.”

The Kremlin trolls, who are supposed to speak the language of the internet have no

power either. “The Internet is the youths’ home, they grew up there. They sense what is fake



Verigina 47

and what is real,” says Arkhangelski. “So trolls have no influence over them. They are
already ‘old school’.”

After the March 26 protests, the government tried to reintegrate the Kremlin’s
propagandist stance into the youths’ minds. Supported by the school and university teachers,
with more video evidences of unfair and aggressive treatment of students posted on the
internet every day, the government officials decided to take action. On March 30, the
governor of Samara region Nikolai Merkushkin forcibly gathered hundreds of students,
pulling them from lessons to a large hall, for an improvised forum called “No Extremism.”
There he showed an educational film of the same name about the “bloody battle” that could
take place in Russia if Navalny eventually comes to power. On April 4, State Duma deputies
from several fractions prepared a bill on the patriotic upbringing in Russia. Similar state-
sponsored militarised programmes exist in the country since December 2015, but, as March
26 protests showed, they don’t give the results anticipated by the Kremlin.

“How can you control the natural desire to live fully and spontaneously, and be
yourself?” questions Arkhangelski. “The Kremlin doesn't understand that. They think that
they need to pressure more and give more money. The problem is that they don't consider a
person a subject, they don't understand that one can have his or her own plans for the life.”

While the Russian government is losing its positions with the young generation of
voters, the support of Navalny, who in December 2016 announced that he will run for office
at the next presidential election in 2018, is steadily growing. Following the March 26
protests, more than 300,000 people backed his bid, enough for him to be considered a
legitimate candidate. At the end of April, “Don’t Call Him ‘Dimon’” documentary that
brought him such success had over 20 million views on YouTube.

However, American journalist David Satter believes that this sudden fame wouldn't


https://meduza.io/feature/2017/04/11/poka-ty-v-shkole-svoboda-slova-prekraschaetsya

Verigina 48

bring Navalny the desired victory, and even a slight chance for one, in the next election. “The
problem is that people in Russia take corruption for granted, and they also don't believe that
the opposition is really sincere about fighting the corruption,” he says. “The level of cynicism
is very high, and people think that those opposing the corruption would, given the chance, be
as corrupt themselves. For that reason, attacks on corruption alone are often not as effective
as one would expect.”

Considering the state Putin’s regime is finding itself in today, endangered by the
growing authority of Navalny, decreasing trust of the youth and the ageing president, it is
hard to predict the outcome of the next few presidential elections.

“There are three ways this is going to end: in a revolutionary scenario, which is very
unlikely, but very bloody and dangerous, in a quiet palace coup, or in an election, when Putin
voluntarily decides to step down,” says Russian-American journalist Anna Arutunyan. “I
think what’s actually going to happen is something between the second and the third variant.”

“I’m afraid to think about the future,” confesses Daniil Pilchen from his Moscow
apartment via Skype, drawing in on a cigarette and taking a sip of red wine.

“I don’t believe they would let Navalny go through with the election next year,” he
says. “I think the catastrophe is inevitable. It is unclear what kind of catastrophe it is going to
be, and who would trigger it. Perhaps, that same people that took to the streets and protested
on Manezhnaya Square [in 2011-13]. ... Perhaps, Putin’s own electorate, if they get frustrated
with something. There are thousands of options, but the thought of the inevitability of the
catastrophe is in the air.”

“I’m curios to become a witness to the catastrophe,” Pilchen concludes with a nervous

laugh.



Bibliography

1.

Interviews

1.1. Andrei Arkhangelski

1.1.1. Andrei Arkhangelski is a Russian journalist and culture editor of one of
the oldest Russian magazines Ogoniok. He is a columnist for many leading
media outlets in Russia, such as Kommersant, Echo Moscvy and Dozdh,
writing about contemporary Russian culture, and its political connections, and
the country’s youth. Interview took place over email in Russian on April 18,
2017. Translation is mine.

1.2. Anna Arutunyan

1.2.1. Anna Arutunyan is a Russia-American journalist based in Moscow. Born
in Moscow, she was raised and educated in the United States before returning
to Russia as a journalist. As reporter and editor at 7he Moscow News, Russia's
oldest English-language newspaper, in 2014 merged into the state sponsored
news agency Rossiya Sevodnya, she has covered over a decade of Russian
politics and society. She is the author of three books on Russia, the latest of
which is “The Putin Mystique: Inside Russia's Power Cult.” Interview took
place in Prague in English on Dec. 5, 2016.

1.3. Steve Barrett

1.3.1. Steve Barrett is the editor-in-chief of PRWeek US, a trade magazine for
the public relations industry, and editorial director of PRWeek Global.

PRWeek US extensively covered the collaboration of an American PR firm
Ketchum with the Kremlin, from 2006 to 2015. Interview took place in
English over the phone on Feb. 28, 2017, and over email on April 21, 2017.

1.4. Lev Frolov

1.4.1 Lev Frolov, Saint Petersburg based TASS Russian News Agency
veteran, who extensively covered the period of Anatoly Sobchak’s
governorship. Interview took place over email in Russian on Feb. 22,
2017. Translation is mine.

1.5. Vladimir Gel’man

1.5.1 Vladimir Gel’man is a distinguished Russian political scientist, and

author of many books on Russian politics. His academic interests lie within
the areas of contemporary Russian and post-Soviet politics in theoretical and
comparative perspectives. He served on the editorial boards of such journals as



Polis, European Political Science, International Journal of Urban and
Regional Research, and Journal of Eurasian Studies. Interview took place in
Russian over the phone on Feb. 13, 2017. Translation is mine.

1.6. Alexander Gorshkov

1.6.1. Alexander Gorshkov is Saint Petersburg based investigative journalist,
editor-in-chief of Fontanka, lead regional media outlet, and general manager
of “AZUR — media.” In 2012, he investigated the connections of businessmen
Yevgeny Prigozhin with the troll factories and internet attacks on Russian
media. Interview took place in Russian over the phone on Jan. 21, 2017.
Translation is mine.

1.7. Marcel Van Herpen

1.7. Marcel Van Herpen is a security expert specialising in Russia, Eastern
Europe and the post-Soviet states, and author of three books on Putin’s Russia.
Interview took place over Twitter in English on April 5, 2017.

1.8. Daniil Pilchen

1.8.1. Daniil Pilchen is a third year composition student at the Moscow
Conservatory, originally from Odessa, Ukraine. On March 17, a video
featuring him, was posted on YouTube and shortly after went viral. It showed
Pilchen, forced by Russian Cultural Politics instructor Farida
Kulmukhametova, reading in front of the class a lengthy text on the topic of
the "fifth column," which included a list of figures for whom students were
instructed never to vote. For reading the list sarcastically and mocking the
text’s content Pilchen was threatened to be expelled from the conservatory.
Interview took place in Russian over Skype on April 17, 2017. Translation is
mine.

1.9. Angus Roxburgh

1.9.1. Angus Roxburgh is a British journalist, former BBC's Moscow
correspondent and former PR adviser to the Russian government, hired by
Ketchum and GPlus. For BBC he produced two documentary TV series

about Russia, “The Second Russian Revolution” and “Putin, Russia and the
West,” getting to meet and interview top Russian political figures. In 2011, he
wrote a book based on his experiences in Russia, “The Strongman: Vladimir
Putin and the Struggle for Russia.” Interview took place over email in English
on Feb. 16, 2017.



1.10. David Satter

1.10. 1.David Satter is an American journalist and author of several books on
Russia and fall of the Soviet Union. He investigated the 1999 Russian
apartment bombings, and is famous for supporting the conspiracy theory that
the Russian intelligence services were behind the explosions. Satter was
expelled from Russia by the government in 2013. Interview took place in
English over the phone on Feb. 11, 2017.

1.11. Lyudmila Savchuk

1.11.1. Lyudmila Savchuk is an investigative journalist and social activist,
who in January and February 2015 worked at the Saint Petersburg ‘troll
factory,” leaking documents and lists of technical tasks to several local media
outlets. After her employers found out that she was a whistleblower, Savchuk
was forced to run away from the factory. In May 2015, Savchuk sued the troll
factory for not paying her February salary off. Savchuk won the case and
received 41 thousand roubles [733 US Dollars as of April 18, 2017] from the
company, giving the sum up to charity. Interview took place in Russian over
the phone on Jan. 16, 2017. Translation is mine.



2. List of Print/Other Media Sources

2.1. “68 Technical Tasks (February-March).” Microsoft Excel file. N.p., 2015. Web. 30
Apr. 2017. <https://docs.google.com/file/d/0ByghjF4C91znZIJ X WFNtWEkzeGs/
edit?pli=1>. (Translation mine)

2.2. Alexey Navalny. Don’T Call Him ‘Dimon.’ 2 March 2017. Web. 1 May 2017 .
<https://www.youtube.com/watch?v=qrwlk7 GF9g>.

2.3. Arutunyan, Anna. The Putin Mystique: Inside Russia's Power Cult. 1st ed. Newbold
on Stour: Skyscraper Publications, 2014. Print.

2.4. “Best Questions And Answers During Putin's Direct Line.” TASS. N.p., 14 April
2016. Web. 1 May 2017. <http://tass.ru/politika/3203439>. (Translation mine)

2.5. Bigg, Claire. “A Year Of Muscle And Missteps.” Radio Free Europe/Radio Liberty.
N.p., 28 Dec. 2006. Web. 1 May 2017. <http://www.rferl.org/a/1073715.htmlI>.

2.6. Bistrov, Sergey. “Yakovlev Didn't Do It Again.” Expert Online. N.p., 20 Jan. 2000.
Web. 30 Apr. 2017. <http://expert.ru/expert/2000/03/03ex-novosti5 24451/>.

2.7. “Boris Nemtsov: Opposition Sacrifices One Of Their Own?”” Cotedo. 28 Feb. 2015.
Web. 30 Apr. 2017. <http://cotedo.livejournal.com/224530.htmI>. (Translation mine)

2.8. Boris Yeltsin's Presidential Center. Boris Yeltsin And Viadimir Putin's New Year
Addresses. 3 Oct. 2011. Web. 30 Apr. 2017. <https://youtu.be/q0Zb8QqXo0A>.

2.9. Borzenko, Aleksandr. “Moscow State Conservatory Student Laughed At The
Propagandist Lecture On The ‘Fifth Column’ And Is Threatened With Expulsion.”
Meduza. N.p., 25 March 2017. Web. 1 May 2017. <https://meduza.io/feature/
2017/03/25/student-moskovskoy-konservatorii-vysmeyal-propagandistskuyu-lektsiyu-
o-pyatoy-kolonne-teper-emu-grozyat-otchisleniem>. (Translation mine)

2.10. Bulanov, Cyrill. “Volodin Agreed With The Necessity Of The Law Protecting
President's Honour.” RBC. N.p., 13 Feb. 2017. Web. 30 Apr. 2017.
<http://www.rbc.ru/politics/13/02/2017/58a1c8fc9a79475fe1ade470>. (Translation
mine)

2.11. Butcenko, Anton. “Trolls From Olgino Moved To A Four-Story Office On
Savushkina.” Delovoy Peterburg. N.p., 28 Oct. 2014. Web. 30 Apr. 2017.
<https://www.dp.ru/a/2014/10/27/Borotsja_s_omerzeniem mo>.

2.12. Channel 5. Kill Terrorists In The Toilets! Old Advice By Putin. 27 May 2014. Web.
30 Apr. 2017. <https://www.youtube.com/watch?v=-2{-Q4K J70>.



2.13. Comrade President. 2004. Web. 1 May 2017.
<https://www.youtube.com/watch?v=3BNEX2FAn40>.

2.14. Dementieva, Ksenia. “How Did Putin Seem In 2000?.” Rusbase. N.p., 21 April
2015. Web. 30 Apr. 2017. <http://rb.ru/article/kakim-kazalsya-putin-v-2000-godu-
obzor-arhivnyh-publikatsiy/7470177.html>. (Translation mine)

2.15. “Doers And Doings... Volodin.” Anonymous International. N.p., 2014. Web. 30
Apr. 2017. <https://bOltai.org/2014/05/27/doers-and-doings-anHri-aena-u-nx-
BepuTenu-pooauH/>. (Translation mine)

2.16. Dudkina, Yulia. ““While You Are At School, There Is No Freedom Of Speech.””
Meduza. N.p., 11 April 2017. Web. 1 May 2017. <https://meduza.io/feature/
2017/04/11/poka-ty-v-shkole-svoboda-slova-prekraschaetsya>. (Translation mine)

2.17. Elliott, Justin. “From Russia With PR.” ProPublica. N.p., 12 Sep. 2013. Web. 1
May 2017. <https://www.propublica.org/article/from-russia-with-pr-ketchum-cnbc>.

2.18. Galaktionova, Aleksandra. “Information On The Request: Do Media Budgets
Effect Their Ratings?” Forbes Russia. N.p., 3 Aug. 2016. Web. 30 Apr. 2017. <http://
www.forbes.ru/kompanii/internet-telekom-i-media/infographics/325709-informatsiya-
po-zakazu-vliyayut-li-byudzhety-s>.

2.19. Gerden, Eugene. “Can Russia Reengage The West Through Public Relations?”
PRWeek. N.p., 1 Nov. 2016. Web. 1 May 2017. <http://www.prweek.com/article/
1414179/russia-reengage-west-public-relations>.

2.20. Gerden, Eugene. “Russia Seeks PR Agencies To Improve Image Abroad.” PRWeek.
N.p., I Nov. 2016. Web. 1 May 2017. <http://www.prweek.com/article/1414140/
russia-seeks-pr-agencies-improve-image-abroad>.

2.21. Girls For Putin. 5 July 2011. Web. 1 May 2017. <https://www.youtube.com/
watch?v=7TC_N9qQLJ8>. (Translation mine)

2.22. Hachatrian, Diana. “How To Become A Troll Hunter.” Novaya Gazeta. N.p., 10
March 2015. Web. 30 Apr. 2017. <https://www.novayagazeta.ru/articles/
2015/03/10/63342-kak-stat-trollhanterom>.

2.23. “In Russia A Monument Of Putin As An Emperor Was Installed.” BBC Russian
Service. N.p., 17 May 2015. Web. 1 May 2017. <http://www.bbc.com/russian/russia/
2015/05/150517 putin_emperor monument>.

2.24. “In The Troll Den.” Mulbabar project. Web. 30 Apr. 2017.
<http://www.sguschenka.com/151126-troll>. (Translation mine)



2.25. ““Internet Research Agency’ Ltd.” Kartoteka.ru. Web. 30 Apr. 2017.
<http://www kartoteka.ru/card/3cc916787e¢40408283a97d55dfd2bc66/
8e6ab94b4b8b51fbc98d91768ccalc9d/>.

2.26. “Interview With Boris Nemtsov From 2014.” Deutschlandfunk Kultur. N.p., 2
March 2015. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.deutschlandfunkkultur.de/interview-
mit-boris-nemzow-von-2014-wer-stirbt-zuerst-putin.979.de.html?
dram:article 1d=313028>.

2.27. Kachkayeva, Anna. Russian Leaders On TV Screen: Putin Phenomenon And
Medvedev «Codey. 1st ed. Moscow: The Russian Public Opinion Herald, 2010. Web.
1 May 2017. <http://www.levada.ru/sites/default/files/vom1.pdf>.

2.28. Kashevarova, Anastasia. “‘If Their Could Be An Aggravation, Putin's Rating
Would Change Last.”” Izvestia. N.p., 20 Jan. 2016. Web. 30 Apr. 2017.
<http://izvestia.ru/news/601912>.

2.29. Ketchum Inc. Supplemental Statement. U.S. Department of Justice, 2010. Web. 1

May 2017. <https://assets.documentcloud.org/documents/
434576/07-27-2010-5758-supplemental-statement-20100727-14.pdf>.

2.30. Korotkov, Denis. “Hundreds Of Trolls For A Million.” Fontanka.ru. N.p., 29 May
2014. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.fontanka.ru/2014/05/29/170/>.

2.31. Kvasnikov, Vladimir. “The Most Popular TV Channels And Programmes In
Russia.” The Village. N.p., 26. Sept. 2016. Web. 1 May 2017.
<http://www.the-village.ru/village/business/news/246173-tv-rating>.

2.32. LaFraniere, Sharon. “Yeltsin Linked To Bribe Scheme.” Washington Post. N.p., 8
Sept. 1999. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/daily/
sept99/yeltsin8.htm>.

2.33. “List Of Media, December.” Microsoft Excel file. N.p., 2015. Web. 30 Apr. 2017.
<https://docs.google.com/file/d/0ByghjF4C91znSXZIa2NY UUs3bmc/edit?pli=1>.

2.34. Lynch, Calum. “Exclusive: U.N. Report Will Point To Assad Regime In Massive
Chemical Attack.” Foreign Policy. N.p., 11 Sept. 2013. Web. 30 Apr. 2017. <http://
foreignpolicy.com/2013/09/11/exclusive-u-n-report-will-point-to-assad-regime-in-
massive-chemical-attack-2/>.

2.35. Malm, Sara. “Putinphone: The Gold £2,300 Iphone 6 With Russian Leader's Face.”
Daily Mail. N.p., 12 Nov. 2014. Web. 1 May 2017. <http://www.dailymail.co.uk/
news/article-2831226/I-m-Putin-hold-Boutique-brand-Caviar-reveal-gold-
titanium-2-300-iPhone-6-Russian-leader-s-face-engraved-iPhone-5-edition-sold-
days.html>.



2.36. Melnikov, Aleksei. “Putin Should Apologise Before The Norther Fleet.”
Yabloko.ru. N.p., 11 Dec. 2014. Web. 1 May 2017. <http://www.yabloko.ru/Publ/
2004/2004 12/041214 melnikov.html>. (Translation mine)

2.37. Ministry of Education and Science of Samara region. No Extremism. 31 March
2017. Web. 1 May 2017. <https://www.youtube.com/watch?v=kS1IqgENW We0>.

2.38. “Moscow State University Students Prepared Putin An Unusual Gift.”
Loveopium.ru. N.p., 7 Oct. 2010. Web. 1 May 2017. <http://loveopium.ru/
znamenitosti-2/podarok-putinu.html>. (Translation mine)

2.39. “Navalny Registered 300,000 Volunteers Supporting His Presidential Bid.”
Meduza. N.p., 18 April 2017. Web. 1 May 2017. <https://meduza.io/news/
2017/04/18/navalnyy-zaregistriroval-300-tysyach-zhelayuschih-podderzhat-ego-
vydvizhenie-v-prezidenty>.

2.40. Ng, Kate. “Boy Who Putin Kissed On The Stomach Speaks About It.” The
Independent. N.p., 23 Jan. 2016. Web. 1 May 2017. <http://www.independent.co.uk/
news/world/europe/nikita-konkin-boy-who-vladimir-putin-kissed-on-the-stomach-
speaks-about-the-spontaneous-gesture-a6829786.html>.

2.41. “On The Air Is President Of “Public Opinion” Fund Aleksander Oslon.” Channel
One Russia. N.p., 20 Dec. 1999. Web. 30 Apr. 2017. <https://www.1tv.ru/news/
1999-12-20/292322-v_pryamom_efire kanala vremya rukovoditel
fonda obschestvennoe mnenie aleksandr oslon>. (Translation mine)

2.42. “Open Letter To The Voters.” Kremlin.ru. N.p., 25 Feb. 2000. Web. 30 Apr. 2017.
<http://special.kremlin.ru/events/president/transcripts/24144>. (Translation mine)

2.43. Prokhanov, Alexander. “Epidemic ‘Putin’ Spreads Throughout Russia.” Zavtra.
N.p., 18 Jan. 2000. Web. 30 Apr. 2017. <http://zavtra.ru/blogs/2000-01-1811>.
(Translation mine)

2.44. Putin Kisses A Boy Nikita In His Tummy. 8 Aug. 2006. Web. 1 May 2017.
<https://www.youtube.com/watch?v=c72swY TisvY>.

2.45. Putin, Vladimir. “What Putin Has To Say To Americans About Syria.” The New
York Times. N.p., 11 Sept. 2013. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.nytimes.com/
2013/09/12/opinion/putin-plea-for-caution-from-russia-on-syria.html>.

2.46. Rothrock, Kevin. “This Is How A Russian School Principal Talked To Her Students
About Patriotism.” Global Voices. N.p., 21 March 2017. Web. 1 May 2017. <https://
globalvoices.org/2017/03/21/this-is-how-a-russian-school-principal-talked-to-her-
students-about-patriotism/>.



2.47. Roxburgh, Angus. The Strongman: Viadimir: Putin And The Struggle For Russia.
London: I.B. Tauris, 2012. Print.

2.48. RT in Russian. Dialogue Of Putin And Sobchak: ‘Why Did You Let Her Speak?' 18
Dec. 2014. Web. 30 Apr. 2017. <https://www.youtube.com/watch?
v=HkMBxtq8Slw>. (Translation mine)

2.49. “RT Watched By 70Mn Viewers Weekly, Half Of Them Daily — Ipsos Survey.” RT
International. N.p., 10 March 2016. Web. 1 May 2017. <https://www.rt.com/news/
335123-rt-viewership-ipsos-study/>.

2.50. Rubin, Michail. “The Kremlin Sent Politicians A Book Of Major Quotes By
Putin.” RBC. N.p., 28. Dec. 2015. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.rbc.ru/politics/
28/12/2015/568003689a7947511ad947b2>.

2.51. “Russia Seeks Ukrainian Who Allegedly Appealed To Chechen Warlord.” United
Press International. N.p., 3 March 2014. Web. 1 May 2017. <http://www.upi.com/
Top News/World-News/2014/03/03/Russia-seeks-Ukrainian-who-allegedly-appealed-
to-Chechen-warlord/UPI-50081393863604/>.

2.52. Salmanov, Oleg. Volodin: 'If There Is Putin — There Is Russia, If There Is No Putin
— There No Russia'. 26 Oct. 2014. Web. 30 Apr. 2017. <https://www.youtube.com/
watch?v=9rHg KxRis0>. (Translation mine)

2.53. Satter, David. How Putin Became President. LitRes, 2012. Web. 30 Apr. 2017.
<https://www.litres.ru/devid-satter/kak-putin-stal-prezidentom/>.

2.54. Sedakov, Pavel. “Squeeze Ketchum: How Russian Global PR Was Done Before
The New Cold War.” Forbes Russia. N.p., 2 Sept. 2014. Web. 1 May 2017.
<http://www.forbes.ru/sobytiya/vlast/266721-vydavili-ketchum-kak-delalsya-
globalnyi-piar-rossii-do-novoi-kholodnoi-voiny>.

2.55. Sivkova, Alena. “‘If There Is Putin — There Is Russia, If There Is No Putin — There
No Russia.”” Izvestia. N.p., 22 Oct. 2014. Web. 30 Apr. 2017. <http://izvestia.ru/
news/578379>. (Translation mine)

2.56. Soshnikov, Andrei. “The Mask Is Beign ‘Ripped Oft” Of The Kremlin's Political
Trolls In Court.” BBC Russian Service. N.p., 15 Aug. 2015. Web. 30 Apr. 2017.
<http://www.bbc.com/russian/features-37083188>. (Translation mine)

2.57. Steele, Jonathan. “Boris Nemtsov Obituary.” The Guardian. N.p., 1 March 2015.
Web. 30 Apr. 2017. <https://www.theguardian.com/world/2015/mar/01/boris-
nemtsov>.



2.58. Sullivan, Margaret. “The Story Behind The Putin Op-Ed Article In The Times.”
The New York Times. N.p., 12 Sept. 2013. Web. 30 Apr. 2017.
<http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/09/12/the-story-behind-the-putin-op-ed-
article-in-the-times/?smid=tw-share>.

2.59. “Teka’ Ltd.” Kartoteka.ru. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.kartoteka.ru/card/
c991685c¢59d6bde721a33f58954daaa8/eb86d0603c11c7cd505b9194d8fa5268/>.

2.60. “Television Has Less Trust Of Russians.” Levada.ru. N.p., 18 Nov. 2016. Web. 30
Apr. 2017. <http://www.levada.ru/2016/11/18/rossiyane-stali-menshe-doveryat-
televideniyu/>.

2.61. “They Love Putin 12 Hours In A Row.” Radio Free Europe/Radio Liberty's
Russian Service. N.p., 14 March 2015. Web. 30 Apr. 2017. <http://www.svoboda.org/
a/26899521.html>. (Translation mine)

2.62. “Trolls At Work.” Mulbabar project. Web. 30 Apr. 2017.
<http://www.sguschenka.com/151217-troll/>. (Translation mine)

2.63 TV Channel 24 DOC. 24_DOC: Igor Shadhan On Putin In 1991, 2002 And 2012.
3 May 2012. Web. 30 Apr. 2017. <https://www.youtube.com/watch?
v=IUPljvgLwmY>. (Translation mine)

2.64. Vesti (RTR, 13.09.1999) Apartment Bombings. 8 July 2014. Web. 30 Apr. 2017.
<https://www.youtube.com/watch?v=ISme-P_o8QM>. (Translation mine)

2.65. Vishnevsky, Boris. “On Vladimir Putin's Biography.” Internet Archive Wayback
Machine. N.p., 12 Aug. 1999. Web. 30 Apr. 2017. <http://web.archive.org/web/
20080118111356/www2.spb.yabloko.ru/News/articles/vish_putin.htm>. (Translation
mine)

2.66. “Vladimir Putin. An Evening Talk” (1991-2002). 27 Jan. 2013. Web. 30 Apr. 2017.
<https://www.youtube.com/watch?v=M-QDPdY3uGA&t=2s>. (Translation mine)

2.67. “Vtsiom: Level Of Trust To Putin Is As High As Usual.” 74SS. N.p., 2 Feb. 2017.
Web. 30 Apr. 2017. <http://tass.ru/politika/3990661>.

2.68. “Yeltsin’s Resignation Speech.” BBC News. N.p., 31 Dec. 1999. Web. 30 Apr.
2017. <http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/584845.stm>.

2.69. ““You Are Traitors, Renegades And Liberal-Fascists.”” Meduza. N.p., 30 Match
2017. Web. 1 May 2017. <https://meduza.io/feature/2017/03/30/vy-predateli-
izmenniki-i-liberalo-fashisty>. (Translation mine)



2.70. Zhegulev, Ilya. “Evgeny Prigozhin's Right To Be Forgotten.” Meduza.io. N.p., 13
June 2016. Web. 30 Apr. 2017. <https://meduza.io/en/feature/2016/06/13/evgeny-
prigozhin-s-right-to-be-forgotten>.



